När höstsolen tittade fram passade styrelsen på att ta ett rejält tag med renovering, målning och städning både vid Lille-Peter-Johans stuga och i hembygdsparken.

Föreningen har en samling byggnader som kräver en hel del underhåll. Under 2023 har vi till exempel bytt tak på den röda "boden" i hembygdsparken. Det är CP Bygg som gjort ett fint jobb och boden ser nu ut som ny. Takbytet blev möjligt genom bidrag från Sparbanksstiftelsen.

Kjell, Anders, Elisabet med flera har gjort ett rejält ryck vid Lille-Peter-Johans stuga i Haghult. De har bytt en del av brädfodringen, rödfärgat huset och skrapat och målat fönster. Nästa projekt blir ett takbyte även där, det befintliga grästaket sjunger på sista versen.

För den som har vägarna förbi Kronogårdskvarn är nu "lilla vägen" upp till kvarnen uppgrusad, sly är undanröjt och dörren in blänkande svart och nymålad. Kenth, Anders och Elisabet har varit igång där.

Sista etappen under hösten gjordes i hembygdsparken där Kjell körde hårt med röjsågen, Eva körde ris och vi andra jobbade på räfsning och putsning runt stugorna. Ett av årets stora jobb är att förbereda för julstugan första advent och i år passade vi på att hänga en del av de många ljusslingorna redan vid höststädningen. Så mycket enklare att göra det i höstsolen än på en mörk och regnig novemberdag. En stund med korvgrillning och lite snack hann vi med också!

Virestads Hembygdsförening

Skapad av: Stina Ramberg-Fälth (2023-11-05 08:44:37) Kontakta föreningen