En mötesplats med historia! Vi fokuserar på gemenskap och vårt rika kulturarv.

Timmele ligger i den natursköna kulturbygden Ätradalen ca 1 mil norr om Ulricehamn i hjärtat av Västergötland. I vår levande landsbygd är det lätt att känna historiens vingslag.  Hålvägar, hällkistor, domarringar, bronsåldersrösen, skålgropar, den unika bronsåldersstatyetten Timmelegudinnan, gravfält från järnåldern, torpstugor och mycket mer finns i närheten.

Hembygdsföreningen arbetar aktivt med att värna om vårt kulturarv genom att levandegöra våra traditioner och vår historia och att göra fornlämningarna lätt tillgängliga för allmänheten.

Väghållningssten utanför Gästgivargården

Den gamla Gästgivargården är numera hembygdsgård med bl a örtagård, museiföremål, utställningar, samlingslokal och kafé. Föreningen äger och vårdar också två gamla stugor i samhället, Mor Lundgrens stuga och Långebrostugan.

Besök i Örtagården

Hembygdsföreningen är en ideell förening som är partipolitiskt och ideologiskt obunden. Föreningen bildades i mitten av 1970-talet och har ca 250 medlemmar.

Vårt arbete och program är en mötesplats för kunskapsutveckling och gemenskap för gammal som ung. Vi välkomnar nya medlemmar, men medlemskap är inget krav för att delta i våra aktiviteter.

Timmele Miniby

Ett stenkast från Gästgivargården ligger Timmele kyrka med anor från 1100-talet och ca 200 m norrut är de gamla hålvägarna - ridvägarna väl synliga.
Vi rekommenderar också ett besök i Minibyn mittemot kyrkans östra sida. Där ligger en skalenlig modell av Timmele Kyrkby före laga skiftet i slutet av 1800-talet. Tillgängligt året runt.

Text: Ann-Britt Gard-Börjeson