Vi samlades en råkall och blåsig söndag 17 mars i Gårdby församlingshem för att hålla årsmöte i Sandby-Gårdby Hembygdsförening. Ordföranden Kent Johansson hälsade välkommen. Han inledde parentation för avlidna medlemmar som varit delaktiga i föreningsarbetet och introducerade Per-Åke Johansson som höll minnestal över Alf Danielsson, Gårdby, PeO Larsson, Södra Näsby och Karl-Johan Johansson från Södra Sandby. Alf påbörjade sin verksamhet för föreningen 1979 då han som nyinflyttad i ”det nya området” i Gårdby bjöds in till årsmötet. Han var intresserad av fotografering och blev snabbt föreningens fotograf som dokumenterade sammankomsterna och vad som hände i socknarna. Tack vare honom finns foton från verksamheten i1980-talets företag i Gårdby. PeO Larsson var yrkesfotograf och avbildade gärna hästar. I Södra Sandby fanns fortfarande på 1970-talet arbetshästar och deras arbete och viladokumenterades av PeO. Hans bilder finns i senaste sockenboken och i föreningens almanacka från 2024.PeO var också byombud för Södra Näsby. Karl-Johan var byombud för Södra Sandby och Per-Åke berättade även personliga anekdoter om honom, de var ju bröder.

Årsmötesförhandlingarna inleddes och Emmy Ahlstedt valdes till mötets ordförande. Ordförande Kent Johansson gav en resumé av verksamhetsberättelsen. Under året som gått har Prästladans östra sida av taket lagts om med ny vass.Föreningen har förutom sin mötesverksamhet också deltagit i Sommarkvällar i Gårdby. Kassören Anders Waldenström gav den ekonomiska redogörelsen och föreningen hamnar på ett plusresultat. Kent Johansson omvaldes till föreningens ordförande. Det blev omval för följande styrelseledamöter på två år: Johnny Karlsson och Lena Sundin. Inga-Lill Nilssonblir ordinarie och valdes på två år. Suppleanterna Pelle Berglund och Ebba Frankenstein omvaldes på två år. Ny i styrelsen blev Ida Sigfridsson, Ullevi som hälsades välkommen som suppleant på ett år. Det blev omval av underhållskommittén och sammankallande Johnny Karlsson. Södra Näsby fick ett nytt byombud med Jakob Fürst och för nordvästra Gårdby valdes Dan Ahlstedt. Övriga byombud valdes om. Midsommarfirandet kommer i år arrangeras av Södra Gårdby. Medlemsavgiften förblev oförändrad 100 kr. Ordförande Kent framhöll att som medlem är man också medlem i Ölands hembygdsförbund liksom Sveriges Hembygdsförbund.

På övriga frågor reste sig Per-Åke Johansson och medeladet att han skänkte en kvarn till föreningen. Den står i Södra Sandby och kommer ursprungligen från Norra Sandby. Gustav Jansson skänkte den till föreningen 1957. Då kunde inte föreningen ta på sig skötseln av den. Per-Åke gjorde en insats och tog hand om den efter att en stark nordostlig vind hade vält omkull den och slagit den i småbitar. Kvarnen står på Ingrid Johanssons mark och upplåtelseavtal är skrivet.

Ann-Marie Berglund begärde ordet och inledde med att säga att ordföranden varit blygsam med sina stora insatser vad gäller taket på prästladan. Kent Johansson har ansökt om pengar, förhandlat om virke till hång, ordnat med att byggnadsvårdsutbildningen vid Capellagården deltagit i takläggningen, kontaktat pressen, ordnat visningar och att det utan honom och hans insatser inte säkert blivit något nytt tak. Hon framhöll också att Johnny Karlsson med underhållskommittén har varit där varje dag under byggnationen och Pelle Berglund fotograferade varje dagunder takläggningen. De nämnda personerna tackades med en varm applåd.

Ordförande tackade av Helena Lager som avgår ur styrelsen. Hon kommer dock fortsätta med att leda olika vandringar. Mötets ordförande blev avtackad med tulpanbukett. Kent riktade också ett varmt tack till valberedningen och deras arbete.

Därefter drack vi kaffe och två lotterier vandrade runt med priser bestående av Ebba Frankensteins choklad.

Lennart Nilsson höll föredrag om sjöängarna. Sjöäng, det är där man slog gräset till hö och sjömark, det användes till bete. På en äldre karta kunde man se hur inägorna sträckte sig ned till Östersjön i Södra Näsby, Norra Näsby och Nedre Ålebäck.Inägor är detsamma som gärden. Han visade foto från Södra Näsby med kritvita murar täckta med 200 år gammal kalklav. På ängen frodades många blommor och föreläsaren framhöll rödklövern, trifolium pratense som är den vilda rödklövern. En av de få förekomster av denna rödklöver är just i Södra Näsby.Lennart Nilsson talade om biologiskt kulturarv som är ekosystem, naturtyper, och arter som uppstått, utvecklats eller gynnats genom människans utnyttjande av landskapet och vars långsiktiga fortlevnad och utveckling förutsätter eller påverkas positivt av brukande och skötsel. Vi fick se ett foto av sjömarkfrån Runsten. Tuvorna omgivna av vatten har bildats av kreaturens trampande, frysning och upptining. Marken är fuktig och mager.

En intressant diskussion om bevarande kontra utveckling av naturtyper följde liksom hur man får vattnet att stanna kvar på ön.

Det var prisutdelning i lotteriet och ordförande tackade alla som deltagit i årsmötet.

Text: Ann-Marie Berglund

foto: Pelle Beeglund