Jannica Hovenäs berättade för oss om sina upplevelser som volontär i Ukraina i ett arrangemang av Sandby-Gårdby Hembygdsförening söndagen 11 februari. Jannica inledde genom att berätta vem hon var, att hon bodde mellan kusin Simon och morbror Åke i Åby och uppväxt i Gårdby. Sådant gillar vi alltid i publiken, att få koll på släktträdet.

Jannica var i Ukraina i 8 månader under 2023. Hon ville lyfta fram folket och landet och vad en volontär gör istället för att berätta om lidande, förstöring och andra hemskheter. Hon var klädd i typisk volontärklädsel, grön luvjacka och militärkeps. Jannica förberedde sig genom att studera ukrainska via youtube. Hon åkte till Ukraina på ett studentvisum och kom att i Ukraina arbeta för organisationen operation Aid, som delades upp i somras till Operation Aid och gräsrotsrörelsen Operation Change. Under tiden i Ukraina bodde hon i Lviv, Kiev och Odessa. En stor del av landet fungerar. Tågen går i tid, bank och postväsende fungerar med generösa öppettider och i städer en bit från fronten har uteliv fram till 24.00. Soldaterna, som ses som superhjältar, säger att de slåss för att deras anhöriga skall kunna leva ett så normalt liv som möjligt. Landet är en blandning mellan öst och väst, gammalt och nytt och fattigt och rikt. Breda flerfiliga motorvägar samsas med ett lapptäckte av olika vägtyper. Stora fält mil efter mil där ett modernt jordbruk bedrivs är en kontrast till lilla gumman Olga i den lilla byn med sin ko som får beta i vägkanten. Som Jannica sa: -Det kan vara en get också. Slitna betonghus från Sovjettiden ses jämte nybyggda skyskrapor och gamla kyrkor. Teslabilarna står bredvid ladorna på gatorna. Omtyckta färger på husen är blått och grönt. I städerna finns stora parker och blomsterarrangemang. I parkerna finns utegym, lekplatser och hundrastgårdar. Jannica kom osökt in på ukrainarnas kärlek till sällskapsdjur. Soldaterna i skyttegravarna adopterar katter och bilder på soldat med flera katter sprids på sociala medier. Förutom värme, sällskap, bidrag till att förbättra moral och humör gör katterna nytta genom att jaga möss och råttor som det lär krylla av i skyttegravarna. Ekot från första världskrigethördes genom Sockenstugan!

Jannica berättade om resor i Ukraina med Operation Aid som transporterade kaminer, generatorer, katt- och hundmat, redskap såsom krattor och spadar, vinterkläder och hygienartiklar. Hjälporganisationer kan inte köra över gränsen utan att visa upp intyg på att lokala organisationer gjort ”beställning” på varor som behövdes. Volontärerna dokumenterade transporterna och i- och urlastning för att visa för donatorerna att varorna kommit fram. Lastbilar fastnade i leran, bilarna gick sönder och det var olika dramatiska situationer som löstes med hjälpsamma ukrainare. Jannica var också nära fronten och besöktes s.k. ” safe house” där soldaterna fick vila upp sig från livet vid fronten. Dit levererades liksäckar, tourniquet, köksredskap och generatorer. Hon fick se ett fältlasarett och visade en bild som var uppsatt ovan vasken där. Hon berättade att på lappen stod det ”Era mammor är kvar hemma”. Mitt i krigets verklighet fanns en vardag med dess små förtretligheter som vi väl alla känner igen från arbetsplatsen.

I Kiev arbetade Jannica med att knyta kamouflagenät. I det center hon arbetade tillverkades också bärbårar av segelduk.Vi fick också se bilder från Kiev, fick en guidning av de mest kända platserna och en intressant historisk återblick där både Poltava och blå-gula färgerna nämndes.

Svenska kyrkan på Norra Öland företrädd av Anna Leander berättade att de tog emot vårkläder, hygienartiklar och babyset storlek 50 för vidare transport till Nybro och Ukraina. Vi uppmanades titta i kyrkans annonser i tidningen när församlingshemmet i Runsten tar emot gåvor.

Jannica fick varma applåder av tacksamma åhörare som suttit som tända ljus under hennes engagerade föreläsning där undertecknad beklagar att jag inte får plats att återberätta allt intressant vi fick höra.

Ann-Marie Berglund

Sandby-Gårdby Hembygdsförening