Söndagen en fjärde februari var det åter dags för Bykampensom arrangerades av Sandby-Gårdby Hembygdsförening. Det var elva lag från socknarnas byar som ställde upp i frågesportens ädla tävlan och vi höll till i Bygdegården.

Lars Alvarmo, Gull-Britt Johansson och Lillianne Sannestam hade gjort frågorna. Lillianne läste fem frågor, de delades ut på papper, lagen fick fem minuter på sig och sedan lämnades de skriftliga svaren in. Lars Alvarmo gav oss därefter de rätta svaren. De efterföljdes av ett ivrigt sorl. Pelle Berglund skötte poängställningen i ett excelark som visades på en vit skärm. Det var fem gånger fem frågor totalt.

Det var engagerande och spännande. Frågemakarna hade i år en hel del frågor från hembygdsföreningens träffar. Det gällde att komma ihåg fakta från kvarnsafarin, när var föreningen en del av Kungsrallyt och när höll idrottsprofilen Arne Svensson föredrag på årsmötet? Det kommer (tyvärr) alltid idrottsfrågorav nutida och historiskt slag. I Skarpa Alby i Sandby socken föddes guld- och bronsmedaljören Björneman och det gällde att kunna hur långt längdhoppet var som gav honom guldet. Vi satt i laget och skojade om att det fanns en till född på Öland som fått OS-medalj och vi blev glatt förvånade när nästa omgång frågor inleddes med en fråga om Stockholmsolympiaden 1956. Boken om Illuster var minförsta lånebok i klass 3 och första kapitlet handlade om Illuster som sprang omkring som föl på alvaret. Frågorna fortsatte spänna från att Johan III låg bakom Djurgårdsinrättningen och att vi har 300 arter av vildbin. En mental utflykt till Dröstorp och fråga om tjuven Bomans mellannamn till vad åderlåtning innebär. Barbro Lindgrens utställning på Ölands museum Himmelsberga heter Loranga, Loranga och Astrid Lindgrens debutbok hette ”Britt-Marie lättar sitt hjärta”. Men att Ottenby gård hade 140 kor år 1940, det var svårt att resonera sig fram till.

Hur gick det då? När frågorna var slut hade två lag samma resultat, 20 av 25. Det var Norra Näsby och Norra Sandby.Det blev utslagsfrågor, som hämtades från sista sockenboken vad olika dialektuttryck betydde. Vad betyder balj, bröttel, täkling och rågås? Norra Näsby hade tre av fem rätt och stod som segrare efter en spännande utslagsfrågeomgång. Trea kom laget från Sandgårdsborg. Publiken och övriga lag gav dem varma applåder liksom till frågemakarna och sekretariatet.

Avslutningsvis bjöd föreningen på kaffe och kaka.

Årets upplaga av Bykampen var den fjortonde i ordningen.

Ann-Marie Berglund

Sandby-Gårdby Hembygdsförening