Bygdegården var platsen för Bykampen 23 oktober 2022. Nu blev det äntligen av att elva fyrmannalag kunde mötas i frågesportens ädla konst. Lagen kom från byarna inom våra socknar.

Lars Alvarmo, Gull-Britt Johansson och Lillianne Sannestam hade gjort frågorna med assistans av Eva och Per-Åke Johansson. Lilianne läste fem frågor, de delades ut på papper, lagen fick fem minuter på sig och sedan lämnades de skriftliga svaren in. Lars Alvarmo gav oss därefter de rätta svaren. Pelle Berglund skötte poängställningen i ett excelark som visades på en skärm. Det var fem gånger fem frågor totalt.

Det var engagerande och spännande. När byggdes Gårdby skola? Att det var 1929 kunde de flesta lagen. Vad hette kronprinsessan Viktorias livmedikus? Ja, den var inte den svåraste frågan. Var uppfanns spelet badminton? Det var lurigt, det var i Indien även om släkten badminton var från England. När grundades Sandby-Gårdby skytteförening? Vi har ju haft föreläsning om det i Hembygdsföreningens regi men att minnas årtal är inte det lättaste.

Vissa frågor uppfattades som helt omöjliga, andra trodde man att man listade ut genom resonemang som inte visade sig stämma. Krapplack, vilken färg är det? Det var svårt när man aldrig hört ordet men vi följde känslan och svarade rött, vilket var det rätta svaret. Ja, så där höll det på och spännvidden på ämnena var stor. Den sista frågan inleddes med att ”nu kom kvällens svåraste fråga”. Spänningen var stor och när frågan kom blev det ett och annat lättat fniss. Vad hette den siste bonden som hade Eksgården? Alla lag satte det rätta svaret, Erik Ek.

Hur gick det då? Jo, som vanligt, sopade Övra Ålebäck banan med oss andra med vinsten 21 av 25 möjliga. Tvåa kom Gårdby Södra.  På delad tredje plats kom Södra Näsby, Norra Sandby och Sandgårdsborg. Laget från Övra Ålebäck bestod av Johan Petersson, Ulla Petersson, Bo Ohlsson och Anitha Eklöf. Publiken och övriga lag gav dem välförtjänta varma applåder.

Ann-Marie Berglund

Sandby-Gårdby Hembygdsförening