Sandby-Gårdby Hembygdsförening hade årsmöte söndag 16 maj. Temat känns igen, på grund av rådande restriktioner tvingades föreningen till att avstå från det planerade mötet utomhus och enbart genomföra mötet digitalt. Det var tio anslutna men i många fall två deltagare per anslutning. Innan mötet började gladdes vi deltagare åt dagens regn. Ordförande Kent Johansson hälsade välkommen. Formalia klarades av såsom mötets behöriga utlysande och dagordningens fastställande.

Verksamhetsberättelsen var publicerad på hemsidan och från den kunde inhämtas vad föreningen gjorde 2020. I januari arrangerade föreningen föredrag med Oddbjörn Andersson om Ölands testfält  I februari var det bykamp med Övra Ålebäck som segrare. Årsmötet hölls i Gårdby församlingshem i mars då Kent Johansson valdes som ny ordförande då Pelle Berglund avsagt sig uppdraget. Blomstervandringen med lövsskogstema i maj kunde också genomföras liksom fågel- och kyrkogårdsvandringen. I juni visades bondens maskinpark i Ullevi med förhandsanmälan för att begränsa deltagarantalet. Trubadurafton och gudstjänst vid Hembygdsstugan i Gårdby kunde också genomföras eftersom det var utomhus och med ”avståndstagande”. Hembygdsföreningen deltog i sommarkvällar i Gårdby med olika arrangemang vid Hembygdsstugan. Midsommarfirandet liksom lucia ställdes in. Oxmarknaden kunde genomföras med avstånd och mängder med handsprit. På Oxmarknaden såldes 2021-års nytryckta almanacka, detta år med ”drönar-bilder” över samtliga byar i Sandby-Gårdby socken. Höstens planerade föreläsningar ställdes in. Med tanke på nu rådande ”personligt lock-down” känns det onekligen fantastiskt att så pass många aktiviteter kunde utföras år 2020.

Sammanlagt har förtroendevalda jobbat ideellt ca 1 400 timmar. Medlemsantalet var vid årsskiftet 318 st. Under året har Underhållskommittén, med Johnny Karlsson som sammankallande, monterat ned den skadade vingen på Gårdby-kvarnen. Skadade delar byttes, målades och monterades upp igen. Kommittén har också arbetat med Spruthuset, vid Prästladan, där väggen på norra sidan delvis bytts ut och målats, fönster har renoverats samt man har dessutom genomfört uppstädning runt Spruthuset. Förråd/arkiv vid Sockenstugan har inretts med hyllplan. Socken-stenen, vid Bygdegårdens norra gräns renoverades under hösten av underhållskommittén.

Kassör Anders Waldenström redovisade ekonomin som betecknades som odramatisk. Medlemsavgifterna hade varit den huvudsakliga inkomsten. Slutresultatet var på minus pga. avskrivningar av inventarier.

Vi gick vidare i dagordningen och kom till de olika valen. Kent Johansson valdes om till ordförande på ett år. Till ordinarie styrelseledamot omvaldes Ann-Marie Berglund och Anders Waldenström.  Stefan Ahlgren valdes till ordinarie ledamot. Ebba Frankenstein valdes på fyllnadsval på ett år till suppleant att täcka Stefan Ahlgrens plats i styrelsen. Som suppleant på två år valdes också Inga-Lill Nilsson(nyval) och Per-Åke Johansson. Ordföranden riktade ett varmt tack till avgående styrelseledamot Anitha Eklöf som efter minst tio år nu lämnar styrelsen där hon bl.a. haft posten som vice ordförande. Lena Johansson som slutade sitt suppleantuppdrag fick också ett varmt tack för sina insatser. Nytt byombud blev Patrik Ingvarsson, Gårdby nordost. Tack riktades till Gårdby No avgående byombud Sofie Strandberg. Valberedningen fick beröm för sitt väl utförda arbete att få kandidater till alla poster. Medlemsavgiften blev oförändrat 100 kr.

Lars Alvarmo redogjorde för Ölands Hembygdsförbunds arbete och Himmelsberga. Rapporten färgades av pandemisituationen som rått det senaste året.

På övriga frågor diskuterades styrelsens mål att de föreläsningar vi ger även skall ges digitalt.

Ordföranden avslutade mötet och fika fick vi göra själva hemmavid. Det går inte att komma ifrån reflektionen att det som var fullt naturligt för 15 månader sedan redan nu känns främmande och man undrar väl lite till mans när vi kan få ha föreläsningar i verkliga livet (men med digital uppkoppling) och få ha ”ett vanligt ” årsmöte med föreläsning, årets bilder och gemensam fika. Hoppas att vi nästa år kan se tillbaka på det som råder nu med samma känsla av förvåning över det som är vår vardag nu och även stolthet över vår förmåga till anpassning och uppfinningsrikedom.

Ann-Marie Berglund

Sandby-Gårdby Hembygdsförening