Traditionsenligt arrangerade Höks Hembygdskrets "Sägenrunda" första söndagen i september, i år i samarbete med Södra Hallands Hembygdsförening. Detta coronans år var deltagarantalet lite lägre än vanligt och uppgick till 163.
   Start- och målplats var Lagagården, vars historia berättades av Kent-Ove Bengtsson. Därefter gick färden till Äsprahögen i Ahla där Gunnar Andersson berättade om den flertusenåriga gravhög som är belägen nära  hans trädgård. Nästa resmål var Lejeby elektriska kvarn, som uppfördes av Sydsvenska Kraftaktiebolaget åt bönderna i Lejeby, som ersättning för den, av Lagan drivna, kvarn som blev oanvändbar då Karsefors kraftverk togs i bruk 1930. Om detta berättade Frank Östring.
   Sedan tog sig Sägenrundans deltagare, via Ekasjö, till Säbyholms gård där Roland Andreasson förtäljde en del om gårdens historia och om den verksamhet som bedrivs där numera. Även den närbelägna Bonnarps gård, som på 1800-talet var kronofogdeboställe, omnämndes. Färden gick vidare, genom just denna gård, till Köpinge skola där Eva och Jörgen Persson berättade om skolans historia och om de konstnärliga verksamheter som paret bedriver där idag.
   Slutligen återvände resenärerna till Lagabro och Lagagården där Kent-Ove berättade om Kungsgårdens kvarn, N.F. Klinkers mejeri med tillhörande svinalänga samt Laholms kättingfabrik som alla, i nämnd kronologisk ordning, låg på samma plats vid Lagans norra strand med ån som energikälla.

Förutom att få sig dessa historier till livs ingick frågesport i deltagarnas program. Vid besöksmålen fick de tävlande svara på frågor som på något sätt hade anknytning till de olika berättelserna.
   Rätt svar: X. Svenska Landsbygdens Ungdomsförbund, 1. Kivik, 1. Grahamsmjöl, X. 1878, 2. Skatteåbo, 2. Tönnersjö, 1. 1842, 1. Djurgården, X. Skummjölk, X. Hälsingland.
   Vinnare: 1. Karin Nordh, Ängelholm; 2. Birgitta Henningsson, Munka Ljungby; 3. Anders Persson, Lilla Tjärby. Alla tre hade 10 rätt.
   Skiljefrågan: Godisburken vägde 587 gram och vinnare blev Berit Johannesson, Göstorp, som svarade 582 gram. Vinnare i startkortstävlingen blev Karin Hellsten, Laholm.

Kent-Ove Bengtsson, kassör i Södra Hallands hembygdsförening

Tre av dryga dussinet funktionärer vid Sägenrundan 2020

Södra Hallands Hembygdsförening

Skapad av: (2016-01-11 14:41:51) Kontakta föreningen