Årets årsmöte hölls i den ombyggda lokalen Träffen i Fjugesta. Vid årsmötet omvaldes Wivianne Högman som ordförande. Eva Wetter avtackades som styrelseledamot och Lars-Erik Gustavsson valdes in som ny ledamot. För övrigt omvaldes styrelsen. 27 personer närvarade vid mötet som även tolkades till teckenspråk.

Efter mötet höll Maria Sundström ett föredrag med titeln "Pågående forskning vid Riseberga". Maria är, tillsammans med Estrid Esbjörnson, forskningsansvarig inom Riseberga Rediviva och jobbar också med ett bokprojekt om Riseberga.

Sedan ett par år tillbaka har vi ett fint samarbete med Länsstyrelsen i Örebro som syftar till att öka kunskaperna om det forna Riseberga kloster. Den hittills största insatsen gjordes under 2023 då en mindre arkeologisk undersökning gjordes inne i ruinen av klosterkyrkan. Undersökningen, som utfördes av Arkeologgruppen i Örebro, resulterade i ett en mur från en äldre byggnad på platsen hittades. 14C-dateringar tyder på att byggnaden skulle ha kunna uppförts redan under 1000-talet, men detta är något som kräver vidare tolkningar.

Arkeologgruppen har även grävt upp jordprover i ett antal gropar runt om klosterområdet. Syftet med detta är att leta efter den klosterträdgård som bör ha funnits. Proverna har analyserats av Jens Heimdahl i Stockholm som är expert på trädgårdsarkeologi. Han har gjort en så kallad makrofossilanalys och har därmed kunnat konstatera att ett område strax söder om klosterruinen kan ha utgjort en klosterträdgård.

Inför detta år planeras en stor undersökning med georadar i hela klosterområdet. Detta kommer att ge en fin grund för fortsatt forskning. Förmodligen kommer även en mindre arkeologisk undersökning att genomföras i slutet av sommaren.

Kontakt har tagits med Örebro läns museum för att ta reda på vad som finns där som hör till Riseberga. Det handlar både om arkivmaterial och om föremål, främst byggnadsdetaljer i sten och mindre fynd från utgrävningar.

Maria berättade också om sin egen forskning. En del av den handlar om att studera och besöka andra medeltida kloster i Sverige. Det finns mycket man kan lära om Riseberga genom att studera andra kloster. Hon arbetar också med att kartlägga alla ägare till säteriet Riseberga efter klostertiden.

Foto: Göran Sundström

Riseberga Rediviva