Det blev en annorlunda upplevelse detta år av "Riseberga i facklors sken". Den 4 september regnade det hela eftermiddagen - visserligen med kortare uppehåll då och då. Efter mycken besluts­ångest bestämde vi att vi tyvärr inte hade möjlighet att göra arrangemanget utomhus i klosterkyrkan utan tog beslutet att allt skulle ske i Bönhuset i stället.

Marschallerna tändes i alla fall längs vägen från parkeringen, genom klosterruinen och fram till Bönhuset och besökare började komma.  De bjöds på kaffe med Risebergatårta, efter ett recept från 1800-talet nedtecknat av patron Olof Gabriel Hedengrens fru Lina.

Patronen själv dök upp i Bönhuset, gestaltad av Lars-Inge Larsson, som engagerat berättade om sitt liv på Riseberga.

Därefter inledde Joanna Lysén själva programmet, som var något förkortat med tanke på att det inte finns någon el i Bönhuset och ljudeffekter inte kunde skapas. Joanna spelade "In facibus" (I facklors sken) som komponerats av Jonatan Lindner. Nunnekören, bestående av sex kvinnor under ledning av Sara Hansen, och systrarna Lysén (Ingela, Joanna och Andrea) sjöng. Mellan deras uppträdanden spelades små akter upp, skrivna av Kerstin Löfqvist Åberg, som belyste hur nunnelivet kunde ha tänkts utspela sig. Guiderna Kerstin Löfqvist Åberg, Gunilla Pihlblad, Elisabeth Berg, Kajsa Henricson och Wivianne Högman gestaltade nunnorna.

Det blev en mycket fin och stämningsfull stund i Bönhuset, upplyst av en mängd levande ljus. Besökarna klev sedan ut i kvällsmörkret och fick lysa sig tillbaka till parkeringen med fick­lampor och mobiltelefoner eftersom de flesta marschaller hade släckts av regnet.

Text: Wivianne Högman
Foto: Gunilla Pihlblad