Hans Rydberg har i uppdrag av Oxelösunds kommun att kartlägga var invasiva arter finns i kommunen. Här kommer Hans information om hur vi kan bidra till arbetet.

KÄNNER DU IGEN DESSA?

VI VILL VETA VAR DE FINNS – MEN VARFÖR?

De räknas till de invasiva växter, som om de sprider sig, kan orsaka stora problem och skador i naturen, inte minst då de tränger undan den naturliga floran.

PROJEKTET

Jag har i uppdrag av Oxelösunds kommun att kartlägga dessa arter så att vi kan ha koll på var de finns så att vi kan få bort dem innan de orsakar stora problem. Vi vill därför ha hjälp av dig med att rapportera dessa invasiva växter. Om du känner till stora invasiva bestånd av lupiner, parksallat, kanadensiskt gullris, vresros, spärroxbär, kaprifol och kaukasiskt fetblad i örtrika miljöer på kommunal mark (utanför tomtmark) får du gärna rapportera även dessa, men det krävs då att du verkligen känner igen arterna.

HUR RAPPORTERAR MAN?

Ange vilken art det rör sig om, när (år, datum) du såg den, vilken plats den växer på och ungefär storlek på beståndet (antal ex eller kvadratmeter). Platsen anges som x/y-koordinat (ange koordinatsystem), eller kryss/ring på bifogad karta eller en beskrivning i text så att det lätt går att hitta beståndet. Om du har möjlighet – skicka gärna ett foto på växten så att bestämningen kan bekräftas.
Ange gärna ditt namn och telefonnummer och/eller e-postadress.

TILL VEM?

Skicka din rapport till mig på e-post   [email protected] eller SMS 070-394 43 63 eller till Hans Rydberg, Ek, Västergården 1, 646 91 Gnesta. Om du är van vid Artportalen (www.artportalen.se) kan du givetvis rapportera direkt i denna!

LYCKA TILL! Tack på förhand för din medverkan. //Hans Rydberg

Oxelösunds Hembygdsförening