Flakulla kolugn murades upp 1943, under andra världskriget. Från början användes träkol till bergsbrytningen men under andra världskriget användes kolen till att driva gengasdrivna bilar. I september 1999 var det några medlemmar i Östra Blekinge hembygdsförening som började fundera på att restaurera kolugnen. Kontakt togs med länsantikvarien och Blekinge museum och de ansåg att ugnen var mycket viktig att bevara. Tyvärr hände en olycka 2010 och ugnens tak föll ned.
När Östra Blekinge Hembygdsförening i samarbete med fastighetsägaren 1999 restaurerade kolugnen framkom att den troligen är landets enda kolugn i bruk. Hembygdsföreningen tände år 2004 kolugnen för femte året i rad, med lövved som skänkts av föreningens medlemmar. Resultatet av kolningen blev grillkol av mycket hög kvalitet som föreningen sålde.
Träkol är trä som torrdestillerats, vilket innebär att uppvärmning sker med reglerad lufttillförsel. Detta gör att bränslevärdet höjs avsevärt. Metoden är gammal. Man tror att kolning startade redan för mer än sextusen år sedan då man började utvinna metaller.
Tyvärr hände en olycka 2010 och ugnens tak föll ned. Kolugnens ägare och vår Hembygdsförening arbetar för att åter restaurera ugnen som under 11 år varit landets enda kolugn i drift och visat på den spännande historien från 1940-talet då mycket kol fick användas i industrin och som gengas till fordon.
Två björkar hade fått fäste på taket och växt sig stora. De hade lyckats spränga sönder alla fyra hörnen på kolugnen. Fogarna mellan tegelstenarna som var av lerbruk hade också vittrat bort. Vi började med att plocka ner och rengöra alla hela tegelstenar. Därefter svepte vi en presenning över som vinterförvaring för att kunna börja mura upp ugnen så snart som vårsolen torkat upp fukten i stenarna.
I mitten av april 2000 började vi restaureringen av ugnen. Vädret var strålande och vi var många som hjälptes åt med det roliga och inspirerande arbetet att återuppbygga kolugnen. Efter ca 1000 ideella arbetstimmar var återuppbyggnaden klar. Det var
nu dags att lägga in veden.
Ved blev färdig grillkol av hög kvalitet i Flakulla kolugn
Den äldsta kända metoden att framställa kol är kolgropen. Man grävde en grop (1,5 x 1,5 m och 1 m djup) som fylldes med ved.
Veden tändes på och täcktes med grästorvor så att veden förbrändes med pyrande låga. Under tidig medeltid gjorde man kol i liggmilor. Metoden att kola i resmilor infördes till Sverige i början av1500-talet från Tyskland med inflyttande smeder.
För att förenkla och få ett snabbare kolningsförlopp uppfanns små murade kolugnar i Tyskland på 1700-talet som sedan också byggdes i Sverige under 1800-talet. Under andra världskriget byggdes många kolugnar för att framställa kol till gengasdrivna bilar. Man räknar med att det fanns 5000-6000 ugnar i drift i Sverige under denna tid.
Flakulla kolugn öppnas och grillkolen paketeras
Flakulla kolugn murades upp 1943. Det fanns många ugnar i närområdet. Av dessa finns nu bara en kvar. Man återanvände teglet och plåtarna och marken togs i bruk till annat. Flakulla kolugn är den enda kolugnen som finns bevarad och den var i stort behov av renovering efter att ha stått oanvänd i över 50 år.
Du kan läsa mer om kolning och Flakulla kolugn i skriften:
Flakulla kolugn ”Lever upp igen”
Gropmila
Liggmila
respektive resmila
Kolaremästare Jonny Agnesson och Arne Strandh, ordförande i Östra Blekinge Hembygdsförening
Vägbeskrivning
Koordinater: 56,2755517N, 15,8661219E.
Karta över vägen till besöksmål 21 Flakulla kolugn.
Från Jämjöhållet.
1. Tag av strax nor om Jämjö Samhälle mot Ekeryd.
2. Efter ca 3 km sväng vänster mot Flakulla 7.
3. Följ vägen mot Sälleryd.
4. Efter ca 7 km då du svängt från Ekerydsvägen är du framme.
Korsningen i Ekaryd, tag av mot Flakulla.
Sväng till vänster i korsningen mot Sälleryd.
Vid Flakulla Kolugn finns inga direkt promenadstråk förutom vägen förbi kolugnen.

Mycket god framkomlighet på vissa ställen. Mycket begränsad på andra.

Mycket god framkomlighet på vissa ställen. Mycket begränsad på andra.
Besöksmål index