Valshall, Brofästet och Möcklösundsbron


Vid brofästet på Senorensidan finns idag servering och försäljning samt möjlighet till att övernatta. Bredvid Brofästets rastplats och gårdsbutik finns vikingabyn Valshall. Byn har inspirerats av olika vikingafynd runt om i Blekinge och från Katarina Mazettis bok "Blandat blod".

Denna bok utspelar sig i landet Blecinga och med inspiration från Möcklö och Senoren. Tanken med byn är att man ska kunna få en inblick i huvudpersonen Säbjörns liv. Byn är uppbyggd av Kulturkompaniet men underhålls och drivs av den ideella föreningen Vikingabyn Valshall.

Brofästet Senoren
Valshall 

Image
 
Möcklösundsbron är ett ståtligt byggnadsverk och området runt omkring är vackert och rogivande. 

Möcklösundsbronbron från Senorenhållet

Image
 

I många år hade man väntat på en ny bro mellan Möcklö och Senoren. Den 13 juni 1998 invigdes så den nya bron med pompa och ståt. Bron är 560 meter lång och med en segelfri höjd på 18 meter är det bara Ölandsbron som slår detta i sydöstra Sverige. Bron är 10,5 meter bred, varav en cykelbana på 3 meter. Den består av 9 stycken pelare och i sig har den 525 ton armering.
Varje brobalk som vägbanan vilar på väger upp till ca 25 ton.

Hela projektet har kostat 88 miljoner kr att bygga i 1998 års penningvärde. Färdigställandet av den nya bron har verkligen blivit ett lyft för både biltrafik och båttrafik i området. Det är även mycket positivt
för det marina livet att den gamla bro­banken har försvunnit och att det nu är fritt vattenflöde i Möcklösund.

Gamla och nya Möcklösundsbron

Image
 

Den gamla bron var verkligen i behov av utbyte. Den färdigställdes i november 1939 och var alltså nästan 60 år gammal. Detta var en svängbro, med en rörlig del i mitten som svängdes åt sidan när båtarna kom. För att komma under utan att öppna bron fick man ha en båt som var max 4 meter hög. Bredden på den gamla bron var 4,5 meter, och med bara en körfil i vardera färdriktningen. Det tog 6 år att bygga bron och kostnaden för den var 159 000 kr. När lands­hövdingen invigde bron 1939 sa han:
”Ja, får ni en bil om dagen som passerar har så får ni vara glada ”.
(Under brons sista år trafikerades den under högsäsong av 6 000 – 7 000 fordon per dygn!)

När bron var ny lönade det sig bäst att ha den öppen för båttrafik hela tiden och stänga den tillfälligt om och när det kom en bil. Den förste som körde över bron var den f.d. lantbrukaren Sven Karlsson från Senoren. Han körde över bron första gången 1938, ett år innan den officiellt invigdes. Han var också med bland de första som provade den nyinvigda bron 1998. Dock fanns det de som var emot brobygget på 1930-talet. Det var många som ansåg att bron bara skulle innebära problem och bekymmer.

ImageImage

Möcklösundsbron under byggnad

Som bevis på detta argument ska jag citera ett tidningsurklipp från tiden då den första bron planerades.

”Ovannämnda broförslag har man egentligen svårt att taga på allvar. Inga
verkliga fördelar kunna erhållas genom brobygget, men så många flera
nackdelar. De s k. fördelarna skulle bestå i att arbetstillfällen skulle skapas,
men då byggnadstiden vore över, skulle helt säkert gramsen över den
gjorda tillställningen följa i generationer i framtiden, En annan fördel skulle
bestå däri att Sturkös ock Senorens befolkning skulle bli landboar. Men ingen
människa som är insatt i förhållandena, tror väl att personer från t. ex. Sanda
och Bredavik komma att taga landvägen över hela Sturkö; Senoren och
Möcklö för att komma in till Karlskrona, då möjligheten finns att åka direkt
medelst passagerarbåt. Vinsten bleve i senare fallet betydlig i såväl tid som
pengar. Fall kan nog tänkas då enda möjligheten att komma till Karlskrona
vore över bron, men dessa bleve nog sällsynta Återstår det alltså Senoren.
För ett fåtal bönders bekvämlighet skulle man sätta igång ett miljonföretag,
Att det kan inträffa sjukdomsfall, vilka kunna erfordra snar läkarhjälp, är det
denna fråga som spelar största rollen, då det gäller brons vara eller icke vara,
är det väl bättre och billigare att anställa en läkare på Senoren.”

Med ett sådant citat och med facit i hand, ser vi att bromotståndare inte alltid har rätt. Trots att många var emot bron då så byggdes den och har betytt mycket för öbefolkningen. Säkerligen blir detta fallet också med den nya bron.

Källa: Östra Blekinge Hembygdsföreings Medlemsblad årgång 1998.
Svartvita foto: Anders Johansson och Lars-Eric Eklund Östra Blekinge Hembygdsförening.

Image
Möcklösundsbron

Vägbeskrivning

Koordinater: 56,6223634N, 15,1496620E.

Image

Vägen till besöksmålet är enkel. Det är bara att vika av E 22 vid Torstävarondellen eller vid i Ramdala och följa skyltningen mot Sturkö och Tjurkö.

Image
 

Möcklösundsbron från fastlandssidan

Från E 22 Ramdalahållet
1. Sväng av i Ramdala mot Sturkö
2. Vid korsningen efter Säby sväng mot Tjurkö och Sturkö
3. Efter ca 2 km kommr du fram till Senorenbron

Från E 22 Karlskornahållet
1. Sväng vänster mot Sturkö/Tjurkö i Torstävarondellen
2. Vid korsningen efter Säby sväng mot Tjurkö och Sturkö
3. Efter ca 2 km kommr du fram till Senorenbron

Du kan åka buss till besöksmålet. På fastlandssidan heter hållplatsen Möcklöbron och på Senorensidan heter hållplatsen Brofästet.

Bussförbindelse
Linje 123 Karlskrona-Tjurkö-Karlskrona

Promenadstråk

Det finns goda möjligheter att promenera vid besöksmålet.
Du kan t.ex. parkera vid båda sidor om bron och promenera fram och tillbaka. Mitt på bron får du en mycket fin möjlighet till utsikt över sundet och mot Karlskrona.

Gång- och cykelbana finns på Möcklösundsbron. Det finns möjlighet att parkera på båda sidorna av bron.

God framkomlighet.

God framkomlighet.

Besöksmål index

Förening:

Östra Blekinge Hembygdsförening

Skapad av: Östra Blekinge Hembygdsförening (2012-10-29 20:48:58) Kontakta föreningen
Ändrad av: Östra Blekinge Hembygdsförening (2018-12-26 17:07:59) Kontakta föreningen