Olaus Petri Hembygdsförenings månadsmöte den 8 april gästades av Wivianne Högman från föreningen Riseberga Rediviva. Hon var i nunnedräkt och berättade om Riseberga Klosters historik och nunnornas liv från när jarlen Birger Brosa skänkte gården Riseberga till några nunnor i slutet av 1100-talet. Detta blev början till klostret. Klosterlivet följde stränga regler med bön, meditation, mässor, processioner och läsning, med sin början klockan 02.00! De flesta nunnorna kom från adeln då familjerna fick betala med egendomar och stora gåvor för att få döttrar antagna till klostret.  Forskning och utgrävning planeras fortsätta för att ge oss mer fakta omkring Riseberga klosters historik. Intresserade lyssnare ser fram mot ytterligare berättelser om det unika att det finns minnen från ett kloster i vårt närområde.

Månadsmöte 8 april 2024

Olaus Petri Hembygdsförening