Den yrkeserfarna f.d. polisen Karl-Erik Johansson berättade om sitt yrkesliv. Polisyrket var hans mål redan när han som skolelev fick praktisera hos polisen. Han började som patrullerande polis 1962. Rutinen kunde vara att två poliser skulle gå på var sin sida om gatan för att hålla ordning. Vid behov av hjälp, stora insatser såväl som små, så fanns i Örebro endast en radiobil att kalla på. För att göra detta behövdes endera en telefonkiosk eller en taxistation för att tillkalla denna radiobil eller oftast en taxi. Senare jobbade Karl-Erik polis med radiobil och efter det ”spaningspolis” varefter han kom att bli kriminalutredare och slutligen del av en polisgrupp med inriktning att arbeta med ungdomar och ungdomsgäng.
Många var Karl-Eriks målande exempel, inte minst att han bar sabel innan batong blev ett vanligt vapen. Pistol tillkom långt senare. Utan att röja identiteter kunde han berätta om många dramatiska händelser, drunkningstillfällen, mord, misär och bränder och t o m utvisningsärenden till fjärran länder. Publiken satt knäpptysta under det intressanta föredraget som den stora publiken bjöds på med en fantastisk och engagerad berättelse.

Olaus Petri Hembygdsförening

Skapad av: Märit Anhammer (2024-02-08 18:25:46) Kontakta föreningen