Martin Sylwan och Annika Venge bjöd in hembygdsföreningens medlemmar och allmänheten till ett informativt besök på Över-Aspa gård. Det kom ca 40 intresserade för att få veta vad det bl.a. innebär att driva ett regenerativt lantbruk av marker, odling och djur. Vad är då ett regenerativt lantbruk? Man definierar regenerativt lantbruk som möjliggörandet av högsta tänkbara vitalitet i ekosystemen. Ett bruk av naturen är regenerativt om det över tid förbättrar vattencykel, näringskretslopp, artsamspel och energiflöde i ekosystemen. Som en del i detta är korna på Över-Aspa gård ute året om, sommar som vinter, och de ser verkligen ut att trivas i sin frihet. Med hjälp av el-linor får djuren byta betesmarker ofta så att markerna inte utarmas och man får en varierad växtlighet.

Vi vandrade genom de vackra ekhagarna med hela försommarens flora i full blom och där historiens vingar fanns närvarande med olika arkeologiska rester från forntiden. Annika, som även är företagare i modebranschen, förevisade sina alster med klädmärket Matilda Wendelboe medan vi fikade. Fint väder, vacker natur och nya kunskaper om hur man kan bedriva lantbruk enligt naturens spelregler blev en bra start på lördagen. Stort tack till hela familjen som tog av sin tid att informera oss. Läs mera: www.facebook.com/ludgobete och www.matildawendelboe.se

Text: Hans Liljeroth

Ludgo-Spelviks hembygdsförening