Arrangemanget blev hembygdsföreningens sista aktivitet för året. Stenkonservator Maja Thrane berättade för cirka tjugo besökare om stenkonservering i allmänhet och arbetet med Södermanlands runstenar i synnerhet. Majas arbete innefattar allt från att inventera och gradera stenarnas olika prioritering, till det aktiva arbetet med att så försiktigt som möjligt konservera stenarna i prioriteringsordning. Många stenar står idag på olämpliga platser som är skymda eller skuggade av träd och buskar. Då behöver det röjas och många gånger dräneras det runt stenarna så att miljön vid stenarna blir optimal. Stenar med sprickor tätas med speciellt stenbruk och mossor och lavar avlägsnas med en typ av kaolinlera som inte förstör stenens yta. För att låta medlet verka inkapslas stenen med tätslutande plast. Plasten får sedan sitta olika lång tid beroende på mängden påväxt. Runinskrifter och annan eventuell inristning lämnas orörda. Eventuell imålning sker av expertis hos Riksantikvarieämbetet. En stenkonservator restaurerar inte bara runstenar utan kan även få konservera utsmyckning på byggnader där skulpturer m.m. har förstörts av tiders väder och vind. Ett viktigt arbete för att bibehålla ett unikt kulturarv.

Ludgo-Spelviks hembygdsförening

Skapad av: Anders Bennevall (2021-12-18 15:19:01) Kontakta föreningen