Lövångers hembygdsförening har, som ägare till kyrkstaden (117 stugor och 27 stallar) ett stort ansvar för att bevara, använda och utveckla den. Även om ideella krafter under flera decennier arbetat med underhåll har det inte varit tillräckligt. Många stugor och stallar (unika i landet) är i behov av större insatser av fackmän.

Redan 2014 fick hembygdsföreningen en vård-/underhållsplan för kyrkstaden. Detta tack vare ett bidrag från länsstyrelsen i Västerbotten (kulturmiljöanslaget).

Hembygdsföreningen har nu fått medel till restaurering och arbetet påbörjades i augusti. Det är tre timmermän, en murare och en plåtslagare som är inbegripna i arbetet på plats. I bakgrunden finns en byggnadsantikvarie och en lokal arbetsledare med byggnadsteknisk kompetens. Det som i förstone kommer att åtgärdas är tak, skorstenar, grunder, syll etc.

Tack vare bidrag dels från länsstyrelsen i Västerbotten, dels EU-medel genom Jordbruksfonden för landsbygdsutveckling, kan kyrkstaden åter bli till stolthet för Lövånger och ett intressant utflyktsmål och en övernattningsmiljö för natur-och kulturälskare. Dessutom kan kyrkstaden vara en plats där skolungdom, studenter/forskare m.fl . kan finna rätt miljö för sina intressen.

Lövångers Hembygdsförening

Skapad av: (2019-08-31 10:14:41) Kontakta föreningen