Vår vackra insjö - Lindesjön - porträtteras i en nyutkommen bok med titeln "Liv och leverne runt Lindesjön". Författare är lokalhistorikern Cicki Eriksson, som även tillhör styrelsen för Lindesbergs Hembygdsförening. Den 120-sidiga boken består av nio lättlästa och faktafyllda kapitel som alla behandlar vattnets betydelse för staden. Läsaren får bland annat veta hur Lindesjön utnyttjats för transporter, vilka företag som dragit nytta av vattnet och hur det gick till när Lindesberg fick vatten- och avlopp i början av 1900-talet. Andra kapitel åskådliggör hur människorna i staden använt Lindesjön på sin fritid för fiske, bad, båtutflykter och till trav- och skridskotävlingar på vintern.
Boken finns att köpa på Blombergska Bokhandeln och kostar 289 kronor. Den kan även köpas från hembygdsföreningens lokal som har öppet helgfria lördagar klockan 11-14.

Lindesbergs Hembygdsförening

Skapad av: Göran Karlsson (2024-03-26 08:50:10) Kontakta föreningen