Den programserie om bergmansgårdar som Lindesbergs Hembygdsförening och Hembygdsföreningen Noraskog genomfört 2019 avslutades den 23 oktober med ett intressant företag i Nora bibliotek. Där berättade Charlott Torgén, byggnadsantikvarie och hembygdskonsulent vid Länsmuseet i Örebro, för ett 40-tal åhörare om vad som är specifikt för en bergsmansgård.
Med hjälp av en rad fina bilder fick publiken ökad kunskap om vad som är typiskt för en bergsmansgård: de gjutna skorstenarna med sina kronor som var viktiga symboler, rödfärgningen som bergsmännen ganska tidigt anammade och inte minst hur fönstren och fönsterglaset utvecklats.
Charlotte Torgén manade till varsamhet vid renovering, att till exempel spara beslag och fönsterbågar. Hon poängterade att gammalt fönsterglas finns att köpa.  Museet ställer gärna upp med rådgivning.

Lindesbergs Hembygdsförening

Skapad av: Göran Karlsson (2019-10-24 07:41:14) Kontakta föreningen