Långlöts kyrka kommer att hållas stängd från och första veckan i november 2018. Det meddelar kyrkorherde Anna Lundin Leander och Kyrkorådets ordförande i Norra Ölands pastorat, Ann-Kristin Forsman, i ett pressmeddelande.

LÅNGLÖT. Kyrkan hölls stängd för allmänheten under utredning och renovering 2006 till 2009, då den återöppnades. Men problem med dålig lukt har nu kommit tillbaka.

– Vi har fått information om besökare som reagerat med huvudvärk och fått allergireaktioner som kan kopplas till besök i Långlöts kyrka. I början av oktober fick några anställda kraftiga reaktioner under arbete i kyrkan. Av arbetsmiljöskäl kommer Långlöts kyrka att hållas stängd från och med 5 november 2018, skriver de kyrkliga företrädarna.

– I dagsläget kan vi inte säga hur lång tid utredningen tar och vilka åtgärder detta kan resultera i. Vi beklagar de olägenheter som drabbar församlingsbor och övrig allmänhet. Gudstjänster och förrättningar äger rum i annan kyrka i församlingen under den tid Långlöts kyrka inte kan vara öppen.

KENTH JÖNSSON
ÖLANDSBLADET