Knivsta Hembygdsgille, januari 2021

Vi går in i ett högst osäkert 2021 efter ett minst sagt märkligt år i pandemins fotspår men vi försöker givetvis ändå bibehålla vår optimism och blicka framåt inom gillet. Av 2020 års planer så blev mycket inställt som de planerade musikkvällarna, café vid sockenmagasinet till midsommarfirandet. Men skam den som ger sig – vi lyckades ändå ställa om verksamheten och kan idag stoltsera med att kunna se tillbaka på den mycket lyckade satsningen att anordna ställplatser för husbilar, vilket räddade både föreningen och gav ett riktigt bra resultat för 2020. Över 150 övernattningar gjordes av ett 70-tal ställplatsgäster som besökte Kvarngården. Vi fick ett snittbetyg på 5.0 för våra ställplatser! En artikel i Knivstabygden finns från denna formidabla succé.

Några uthyrningar av Kvarngården/dansbanan gjordes till olika privata evenemang som bröllop, födelsedagar, barndop, kräftskivor, skolbesök, utomhusyoga och till valpkurser. Vi fick också hyra ut gården som bostad till IP-Onlys personal som grävde fiber i området under ca 2 månader. Kvarngårdens dag gick av stapeln den 29 augusti, självklart med 2 meters avstånd och kontrollanter. Givetvis så restes majstången på midsommar – även om det inte blev något officiellt firande – och många Knivstabor vallfärdade under midsommarhelgen till Kvarngården ändå.

Kvarngårdensdag bjöd på lite sämre väder, men vi fick ändå ihop aktiviteter som hästridning, mata kossor, åka traktor, försäljning, fika och ett helt Lagga spelmanslag – Se klipp! Vi lyckades få ut Hembygdsgillets tidskrift Magasinet 2020 (som också sålt bra!) och vi gick med i turistbyrån VisitKnivsta. Årsmötet sköts på framtiden. Så med den summeringen så tror vi att vi kommer vara stolta i framtiden, när vi blickar tillbaka på det annars så mörka 2020.

På investeringssidan så har scenen/uteplatsen försätts med strålkastare, ställplatserna har iordningställts med el och skyltar, lite grus har lagts på vid infarten, den gamla slitna gärdsgården ersattes med ett riktigt staket och ett duschrum byggdes i vedboden för ställplatsbesökare.

Sen måste vi givetvis nämna kulturarbetet som utförts av Hembygdsgillet för att rädda torpet Skräddarbo vid Circle-K – som glädjande avlöpte till Skräddarbo:s fördel. Kommunen kommer få göra om sin detaljplanering för området. Se insändare i KnivstaNytt, V47, sidan 6 – Och vem vill inte ha en liten röd stuga i sin omgivning? Det stod ju faktiskt en sådan på Globens tak – och snart kanske även på månen – Knivsta Kommun borde se möjligheterna!

Inför planering av 2021 så siktar vi givetvis på att göra fler aktiviteter om pandemin släpper sitt grepp och givetvis så finns alla årliga evenemang med här midsommarafton, musikkvällar, kvarngårdensdag till tunnbrödsbak mm. Självklart så vill vi fortsätta med ställplatserna under kontrollerade former för att skapa den puls och rörelse som detta för med sig för området.

Du vet väl att du alltid kan hyra Kvarngården för dina egna aktiviteter och vi är alltid öppna för nya idéer och förslag. Vad sägs om teater, nationaldagsfirande, halloween, utställningar eller konserter - bara himlen är begränsningen!

Välkommen till ett nytt år med hembygdsgillet och till alla trogna medlemmar som hjälpte gillet att överleva 2020: TACK!

Hälsningar Kjell Eriksson / Ordförande Knivsta Hembygdsgille

Knivsta Hembygdsgille