Järfälla Hembygdsförening har nominerats till Årets hembygdsförening av Stockholms läns hembygdsförbund!
Utmärkelsen Årets Hembygdsförening ges varje år till en hembygdsförening som förtjänar att uppmärksammas för sitt arbete. I år har Stockholms läns hembygdsförbund valt att nominera Järfälla hembygdsförening till den nationella tävlingen.
Motiveringen lyder:
Järfälla Hembygdsförening verkar inom en mycket expansiv kommun och region. Trots att föreningen inte har en hembygdsgård har man lyckats hitta en plattform som aktiv  samarbetspartner med andra aktörer i civilsamhället och med olika kommunala verksamheter. Föreningen har ett stort antal program årligen och arbetar också med integration av nyanlända och barn och unga.
Görvälndagen och dokumentation
Järfälla Hembygdsförening inledde sin verksamhet 1974. Föreningen har idag ca 1.000 medlemmar. Redan det första året anordnade hembygdsföreningen en hembygdsdag, Görvälndagen, som numera är kommunens nationaldagsfirande har vuxit till kommunens största kulturevenemang med 12.000 besökare 2017. Dokumentation av kulturarvet från stenåldern och framåt genom att Järfällaboken del 1 år 1956 och del II 1986 blev den guldgruva och kunskapskälla som används i all planering fortfarande. Järfälla hembygdsförening dokumenterar ständigt kulturarvet genom sina program och skrifter, bland annat genom medlemstidningen Järfälla Hembygdsblad, som ges ut fyra gånger per år sedan 1977.
Då, nu och i framtiden
Järfälla Hembygdsförenings mål är att verka i dagens samhälle ur tre perspektiv: då, nu och i framtiden. Att arbeta för kulturarvet och hemkänslan i ett storstadsområde med stark tillväxt och utan tillgång till en hembygdsgård, kräver nära kontakt med kommunens förvaltningar och andra föreningar.
Hembygdsföreningen satsar på att vara med i så många sammanhang som möjligt där människor möts, marknader, festivaler och kommunala evenemang. Under den årliga europeiska Kulturarvsdagen i september medverkar föreningen regelbundet tillsammans med kommunen.
Järfälla Hembygdsförening engagerar sig stark för samarbete med skolan, erbjuder guidade bussturer i kommunen, guidade besök på kommunens två museum och har producerat utställningar – bland annat om tjuven Lasse Maja i skolor och på bibliotek. Sist men inte minst följer föreningen kommunens planarbete och påverkar detta genom remissvar och på annat sätt. Både 2016 under hembygdens år och 2017 under Folkskolans 175-årsjubileum har föreningen satsat på ett stort program, bildspel och utställningar för allmänheten.
Stockholm läns hembygdsförbund består av 119 hembygdsföreningar och i Sveriges Hembygdsförbund ingår ca 2 000 föreningar i hela landet. Vinnaren utses på Sveriges hembygdsförbunds riksmöte i Kalmar den 25-27 maj. Sveriges Hembygdsförbunds styrelse utser pristagaren.

Cykeltur

Giraffen i centrum