Industrihistoriska föreningen besökte Minature Kingdom i Kungsör den 2023-08-09. År 2007 besökte Staffan Anger, välkänd i Västerås, Minature Wunderland i Hamburg och tände direkt på idén att göra något liknande i Sverige. Västerås fick först erbjudandet men det blev Kungsör som förstod besökspotentialen och etablerade en miniatyrvärld av Sverige som binds ihop med järnvägsspår. Tågen tar sig runt den långa banan på runt 25 minuter.
En av ägarna och grundare, Harry Frank, guidade oss runt i den stora anläggningen. Målet är att bygga vidare så att hela anläggningen sträcker sig ifrån Bodens fästning till Turning Torso och Öresundsbron.
Vi kunde konstatera en mycket välgjord miniatyrvärld av Sverige med teknisk finess och intressanta detaljer. Vi var en hel grupp på 18 medlemmar som avslutade besöket med fika och gott bröd på Bageriets kafé.

Clas Lundberg, redigerad från VLT

ImageCreative Commons-licens