Hembygdsföreningen genomförde lördagen den 2 september en historisk "Stadsvandring" inom den gamla bebyggelsen i Sparreholm. Karl Persson har samlat på gamla bilder från orten och hade ställt ut skyltar med förstoringar på vyer där man kunde jämföra den gamla bilden med dagens verklighet. Det är mycket som förändrats från industrier, stationshus, järnvägsspår, vägar och broar, hotell och gästgiveri, båthamn, sågverk, lanthandel, disponentbostad, torghandel, kommunalhus, banklokaler, bagerier och badhus. Det är nästan bara Folkets hus som är sig likt även om verksamheten har förändrats på de senaste 100 åren.

Ett 40-tal av föreningens medlemmar mötte upp och tilldelades vid starten en kartbild över de tomter som var bebyggda 1917. Många av husen hade intressanta historier så det tog två timmar att vandra en kilometer. Guiderna Göran Lindberg och Karl Persson har många års erfarenheter av förändringarna och hade många intressanta detaljer att berätta och avtackades med en varm applåd. Deltagarna fick med sig hem en illustrerad utskrift av det som berättats.

Sparreholms stationshus
Folkets Hus 1906.jpg
Sparreholms torg 1912

Hyltinge Hembygdsförening

Skapad av: Karl Persson (2023-09-30 14:13:59) Kontakta föreningen
Ändrad av: Karl Persson (2023-11-11 17:12:46) Kontakta föreningen

 c/o Karl Persson, Dalgatan 21, 64930 Sparreholm
 Hyltinge hembygdsgård, Sparreholm, väg 57 vid utfarten mot Gnesta.
 Ordförande Marielle Munter, 073 507 4988  Uthyrare: Elisabeth 073 565 74 49, [email protected][email protected]