Notvarpet nr 2, 2023, publicerad!

Årets andra nummer av Gärsarnas härliga medlemsblad är nu distribuerad!

I vanlig ordning inleds kvartalets Notvarpet av ordförande Bosse. Här bjuds på bland annat filosofiska ord vad gäller samhörigheten i vår bygd. Vi blickar även framåt mot friluftsgudstjänst men kanske framförallt Milan 2023. Vi blir dubbelt upp försäkrade av Bosse att förberedelserna för milan är under kontroll, genom vidarebefordrad försäkran från miladmiral Bertil! Vi känner oss minst sagt i trygga händer.

Håll utkik i våra bulletiner för aktuell information vad gäller milan och andra aktiviteter!

Vi blickar tillbaka på en hop av aktiviteter, bara sedan senaste notvarp. Låt mig nämna årsmötet, pubafton, valborg, notdragning samt museets kontinuerliga utvecklande bland annat.

I Naturrutan bjuder Sylvia på läsning om hägrar, dessa pelikanfåglar som vi säkerligen alla har sett ståendes ute på Gålös åkrar. Om du känner att fiskelyckan har sviktat på sistone så finner du här tips på hur du kan vända lyckan.

I inslaget Ett fosterbarns berättelse, av Sven Andrén 1978, får vi läsa om gripande minnen från en barndom tillbringad som fosterbarn ute på Gålö. En lärorik läsning om forntidens realiteter. Missa heller inte Historiegruppens inslag i artikeln Inrättningen till Gålö 1861 i föregående upplaga av Notvarpet.

Låt mig avsluta med att nämna vad som har varit vårens snackis, nämligen införandet av parkeringsförbud över i princip hela Gålö. Vi får hoppas att det här inte hindrar någon från att besöka och njuta av vår kära ö.

Tack till redaktionen och bidragande skribenter!

Webbredaktören

Gålö Gärsar Hembygdsförening