Hembygdsföreningens yttrande om ”Underlag för avgränsningssamråd Funbo solcellspark”, enligt förslag från Helios Nordic Energy AB, daterat 2022-10-13.

Ladda ner yttrandet som PDF

Yttrandet i sin helhet:

Argument mot solcellspark i Funbo

Detta yttrande avser ”Underlag för avgränsningssamråd Funbo solcellspark”, enligt förslag från Helios Nordic Energy AB, daterat 2022-10-13.

Allmänna synpunkter

Generellt har vi inte något emot solcellsparker om de placeras på områden där de inte förstör höga kulturvärden och liknande eller tar mycket värdefull åkermark ur produktion.

Det berörda området är av riksintresse vad gäller kulturhistoriska värden. Särskilt kyrkan och kyrkbyn kräver öppna siktlinjer. Hela området har en pastoral prägel som måste skyddas. Enligt Uppsala kommuns översiktsplan från 2016 anges tydligt att länsstyrelsen pekar ut Funbo kyrka som en tydlig värdebärare. Översiktsplanen anger dessutom att ”Det öppna odlingslandskapet med sina långa utblickar bör behålla sin öppna karaktär. Högväxande grödor bör undvikas. De brukade ängs- och hagmarkerna samt den brukade åkern är av stor betydelse för upplevelsen av odlingslandskapet och bör värnas.”

I ansökan till Länsstyrelsen, daterad 2022-05-25 har Helios Nordic Energy AB angett att inga kulturmiljövärden berörs. Något vi anser vara felaktigt och hänvisar till bl.a. kommunens översiktsplan.

Vi är tveksamma till att ta väldigt bördig åkermark i anspråk för solcellspark, även om den senare kan återställas. Detta eftersom Sveriges i dag inte är självförsörjande av livsmedel och att ett eller några dåliga år kan förvärra situationen.

Museijärnvägen Lennakatten är en unik smalspårig järnväg och en viktig turistmagnet. Denna kulturhistoriska järnväg går genom området och utsikten från järnvägen mot kyrkan och det öppna landskapet skulle helt förstöras om solcellerna sätts upp enligt planen.

Friluftsliv och tillgänglighet

Hela området kommer att inhägnas, men med små framkomliga vägar mellan delområdena. Detta innebär en väsentlig barriär för friluftslivet. Även om växande gröda på åkermark inte får beträdas, så kan marken vintertid under snöförhållanden användas för t ex skidåkning. Inhägnaderna kommer att drastiskt minska denna möjlighet.

Inhägnaderna kommer även att hindra vilt från att röra sig på ett normalt sätt i området. Om en djurflock hamnar t ex längs länsväg 282 så kan de få svårt att ta sig därifrån. Detta gäller också vägen Funbo-Marielund och museijärnvägen. Älgar, rådjur, vildsvin och i viss mån även dovhjort förekommer i området.

Skötsel av området

Området kommer att skötas som vall men ska användas för att så in lokala blommor för att öka områdets biologiska mångfald. I så fall kan inte någon större vallskörd tillvaratas, eftersom ingen gödsling kan förekomma. Ska den biologiska mångfalden gynnas bör marken utarmas.

Natura 2000, strandskydd och grundvatten

Funboån/Sävjaån har Natura 2000-skydd och liksom Lillån ett strandskydd på 100 m. Om området inhägnas och endast 30 m till ständerna sparas så innebär det en betydande försämring för friluftslivet.

Pålning i området samt schakt för ledningsdragning kan riskera att förändra grundvattenbildning. Risk finns för att stora paneler i rader samlar ihop regnvatten så att det rinner bort fortare och inte hinner fylla på grundvattnet än om regnet sprids ut på hela ytan.

I ansökan till Länsstyrelsen, daterad 2022-05-25 har Helios Nordic Energy AB angett att inget skyddat område berörs. Detta anser vi inte stämmer eftersom förslaget skulle beröra både Natura 2000-skyddet och strandskyddet längs åarna, framför allt genom att delar av strandskyddsområdena kommer att inhägnas.

Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) och hushållningsbestämmelser

Någon miljökonsekvensbeskrivning finns inte till hands, men vi har förstått att en sådan kommer att tas fram efter samrådsperioden. Finns möjlighet att få ta del av miljökonsekvensbeskrivningen innan den fastställs, för att kunna lämna synpunkter, så är vi intresserade.

Hushållningsbestämmelserna innebär, så vitt vi förstår, att det krävs tillstånd att ta mark ur jordbruksdrift.

Vi avstyrker Helios Nordic Energy AB:s planer på att etablera solcellsparker på bördig åkermark i den kulturhistoriskt mycket känsliga miljön runt Funbo kyrkby.

Funbo 2022-11-11

För styrelsen för Hembygdsföreningen Sockenstugans Vänner i Funbo

Stig Gröning

Referenser

Förutom god lokalkännedom ligger följande handlingar till grund för våra synpunkter:

• Underlag för avgränsningssamråd Funbo solcellspark, Helios Nordic Energy AB, 2022-10-13, inkl. bilagor, Bilaga 1, Funbo solcellspark exempellayout
    •   Bilaga 2, Funbo solcellspark kulturmiljöanalys
    •   Bilaga 3, Funbo solcellspark, fotomontage
  • Funbo solcellspark, samrådsinbjudanFunbo kyrkomiljö, En kulturhistorisk analys, Uppsala kommun, Stadsbyggnadskontoret, Dan Thunman, 2008-05-21
  • Översiktsplan 2016 för Uppsala kommun, Del B Riksintressen
  • Förbud och föreläggande enligt miljöbalken för anläggande av solcellspark i område kring Funbo kyrka, i Uppsala kommun, Länsstyrelsens beslut 2022-06-30, Dnr 525-4047-2022.

Sockenstugans Vänner i Funbo

Skapad av: Niklas Landfeldt (2022-11-12 13:53:57) Kontakta föreningen