Framåt kvällningen den 15:e juli samlades ett tjugotal medlemmar i Gunnarstorp. De sprudlade av glädje och energi, för nu skulle det firas Slåttergille och de små åkerlapparna runt hembygdsgården skulle höstas av.

Det var bara Gunnar Bengtsson som hade hörsammat anmaningen att medföra lie, övriga liekarlar hade motordrivna grästrimmers som totalt ödelade sommarfriden i Gunnarstorp.

Efter några timmars idogt arbete var åkrarna slagna, höet hopräfsat och lastat på en vagn, ja, så frenetiskt arbetade Gunnar, att orvet på hans lie sprang i, om inte tusen bitar, så åtminstone två.

Image

Några räfsorskor hade lämnat sina slåtterkarlar för köksgöromål, för som seden bjuder skulle det serveras kvällsvard. En välsmakande sillanrättning, färskpotatis och en delikat dessert krönte dagens värv.

Så kunde vi skiljas, nöjda och belåtna efter dagens insats. Mest nöjd var föreningens kassör Lars Rylander, som nu har ett hölass att förvalta.

Vill Du se fler bilder från slåttern, kan Du klicka här

Vessige-Alfshögs Hembygdsförening

Skapad av: Börje Johansson (2020-07-25 12:49:56) Kontakta föreningen