Koppar, mässing och brons

Koppar
Koppar är en av våra ädelmetaller och finns som råmaterial i naturen. Tidigt såg man kopparns fördelar vid legeringar med andra metaller. Tillsammans med tenn blir koppar brons vilket var ett hårt material som var utmärkt att använda för verktyg, redskap och vapen med mera.

Koppar är en mjuk metall samtidigt som den är seg och elastisk. Det gör att den lämpar sig bra för valsning, tråddragning, gravering och drivning. Den har också en mycket god värmeledningsförmåga, bara silver leder värme bättre, vilket resulterar i att vi ofta finner den i föremål som har med matlagning att göra. Koppar är också en giftig metall och köksföremål försågs därför med en förtenad insida, vilken hindrade kopparn från att komma i kontakt med innehållet i kärlet. Ska man använda ett äldre kopparföremål vid servering eller förvaring ska man alltså inte försöka få bort den gråsvarta hinnan på insidan.

Kopparföremål var populära ända fram till slutet av 1800-talet då föremål av bleckplåt, aluminium och emaljerad plåt konkurrerade ut dem.

Vårda och bevara
Kopparföremål rengörs med en trasa eller mjuk borste i PH-neutralt diskmedel. Efter tvätt är det viktigt att skölja noga med rent vatten och sedan torka föremålet helt torrt. Det är viktigt att se till så att det blir torrt i alla veck och fogar eftersom koppar ärgar av fukt. Ihåliga föremål ska därför inte doppas i diskvattnet utan enbart fuktas på utsidan. Stearin kan man avlägsna med hett vatten vilket bör göras så snart det går eftersom stearinet kan fräta på metallen.

Putsa helst inte föremålen. Framför allt gäller det beslag på möbler. Behöver man ändå putsa ett kopparföremål är det viktigt att se till så att putsmedlet man använder inte innehåller slipmedel.

Mässing
Mässing får man om man blandar koppar med zink. Det ger en gulfärgad metall som är lätt att gjuta, tänja och hamra. Mässing kan även legeras med tenn och bly. Det som kallas för malm är ofta en blylegerad mässing. Genom att legera mässing med bly eller tenn ökar hårdheten på materialet, vilket lämpar sig bättre vid gjutning av föremål.

Under 1600-talet startade de första svenska mässingsfabrikerna. Före det var mässingen vi använde i Sverige importerad. Mässing var en dyr metall och därför länge ovanlig i de svenska hemmen. Det var först under 1800-talet som den fick en större spridning hos allmänheten. Främst har mässing använts för att tillverka olika slags belysningsredskap och föremål för uppvärmning. Även husgeråd för både matlagning och servering kunde vara av mässing.

Se koppar.

Brons
Bronsen kom att bli en viktig metall för framför allt tillverkning av redskap, verktyg och vapen. När koppar legeras med tenn blir resultatet ett hårt material som passar bra att gjuta. När tillverkningen av järnföremål kom igång på riktigt minskade bronsens betydelse vid tillverkning av bruksföremål. Det var först i och med industrialismen som brons åter fick ett genombrott, mycket på grund av sin korrosionsbeständighet.

Se koppar.

Västmanlands Hembygdsförbund och fornminnesförening