Klubben har en Volvo Snabbe (L43) av årsmodell 1963. Den skaffades till Väse brandkår 1964. Efter kommunsammanläggningen ägdes den av Karlstads räddningstjänst. 1990 såldes den för en krona till Försvarets skjutfält vid Horssjön utanför Molkom. När fältet avvecklades hamnade bilen i ett förråd hos klubben. Det är en ovanlig modell med dubbelhytt, högtryckspump och tank. Motorn är en V8 av Volvos egen tillverkning.

Image

Nu planerar vi att få den körbar och sedan bli en attraktion i Storfors. Den placeras då i vårt brandmuseum i Spruthuset. Bilens historia ska beskrivas.

Brandbilen kommer att användas för rundturer i Storfors men även bli ett dragplåster vid mässor, uppvisningar och andra jippon runt om i Värmland.

Renoveringen ska ske i egen regi och vi behöver hyra lokal i Kristinehamn. Vår bedömning är att kostnaden kan blir runt 50 000 för lokal, materiel och visst köpt arbete. Om inget oförutsett tillkommer kan detta klaras på ett halvår. Arbetet kan följas på denna hemsida.

Projektet ska ha en egen budget och vi önskar nu sponsring från enskilda (medlemmar och andra) samt från företag som kanske vill nyttja bilen när den är klar. Alla som bidrar kommer att förtecknas och de som ger 1000 kr eller med får en egen åktur.

Swish till 123 517 0360 eller sätt in ett belopp på postgiro 98 07 62-9

Värmlands Brandhistoriska Klubb