Nu slutredovisar vi investeringar på nästan 300 000 kr!

Pengarna fick vi beviljade redan 2019 från Landsbygdsprogrammet, som delvis finansieras av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

Projektet försenades bl. a. av pandemin, men vi har gnott på och går nu i mål, också formellt. Som besökare till Karlssongården har du säkert lagt märke till den fina rampen vid ingången, och att de höga trösklarna inne har åtgärdats så att alla kan gå in smidigt och säkert. Förändringarna går att ta bort utan att sätta spår i det gamla huset, så att byggnadsminnet kan fortsätta bevaras för framtiden i sitt ursprungliga skick. Även väderkvarnen har förbättrad tillgänglighet med ledstänger och reflextape på trappsteg, m.m.

Vi har också kunnat bekosta sammanställning av historisk information till texter på de nya, fina skyltarna vid husen. Professionella översättningar av informationstexter kommer att sättas upp ute och inne under våren. Har du vänner och tänkbara besökare som föredrar att läsa engelska, tyska, franska, finska eller arabiska, tipsa dem att när kaféet öppnar, finns mängder av fakta om Ekeby by och Karlssongården tillgängliga här för också för dem!
Den efterlängtade, nya WC-n byggdes på fastighetsägarens, Prästlönefonden vid Uppsala stift, initiativ och bekostnad redan 2020.

BILDGALLERI

Läs mer om projekt vi har haft med Landsbygdsstöd.

Varmt välkomna till vår hembygdsgård i vår!

Karlssongårdens nya entréramp är färdig! Foto M. Mattisson.
Exempel ny info-skylt 2023
EU:s logotyp för Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

Vänge Hembygdsförening

Skapad av: Rosemarie Fiebranz (2024-02-26 18:57:53) Kontakta föreningen