VHF grundades 1950, och skulle ha firat 70 års-jubileum 2020 om inte pandemin kommit. (Ekeby by där vår hembygdsgård ligger är som bekant betydligt äldre än så.) Nu närmar sig 75-årsfirande 2025, och en fotoutställning vore ett fint inslag i firandet.

Därför söker vi gamla foton från Ekeby med omnejd, och gärna fina äldre bilder (äldre än ca 50 år) från hela Vänge socken.

Har du foton i byrålådan eller i album, dia eller papperskopior? Motiven kan vara miljöer (gårdar, byar etc), och människor i arbete, i hemmet eller vid olika sammankomster. Vet du ungefär när och var bilden togs, och har namn på personer på den, är det bra men inget krav. Känner du någon som du vet har gamla foton - förmedla gärna kontakten till oss.

Hör av dig till oss via mail ([email protected]) om du vill dela med dig av bildskatten! Vi digitaliserar så du får förstås behålla originalbilderna.

Bilderna nedan är fina exempel. Den i mitten är tagen vid kvarnen i Ekeby, de andra båda behöver vi veta mer om. Klicka på bilden för större version! Hör av dig om du känner igen någon på bilderna eller har andra tips!

Vänge Hembygdsförening

Skapad av: Rosemarie Fiebranz (2020-05-08 10:32:41) Kontakta föreningen