Under våra öppetdagar på sommaren får barnen hjälpa till med sysslorna på gården - precis som förr. Följ kartan i Barnens tipspromenad och hitta de olika uppdragen!

Vi behöver hjälp med att hämta vatten från brunnen och vattna trädgårdslandet. Hur går det att bära fulla hinkar med det gamla oket tro?

Och så måste det malas säd om vi ska få något bröd. Handkvarnen i sten kanske är lite tung? Testa!

Efter arbete kommer vila och lek. Styltorna väntar på att bli testade - de finns i olika höjder.

Och kanske är Barnens  tipspromenad något att utmana hela familjen med? Följ kartan med arbetsbina, så kan du läsa om gårdens djur från förr - både stora och små.

Sedan är det nog skönt att slå sig ner i trädgården för en fikapaus också. Här finns fika både för barn och vuxna.

Museiresan - samla stämplar och få en present

Museiresan är en satsning för barn på regionens Arbetslivsmuseer. Barnen kan samla på stämplar från andra museer i ett litet häfte. Och har ni besökt minst tre museer och gjort uppdragen, får man en liten present. Passar barn från 6 år.

Välkommen!Image

Kulturreservatet Vallby Sörgården