VÄLKOMMEN TILL FÖRENINGENS HEMSIDA 2024

AKTIVITETER 2024

Klicka på knapparna för information

Sopplunch

ÅRSMÖTE 2024

Hölls lördagen den 3:e februari i Hembygdsgården.

Protkoll från årsmötet 2024

Utö Hembygdsförenings verksamhet år 2023

Under året har vi haft årsmöte och 9 styrelsemöten. Styrelsen för 2023 bestod av ordförande, fyra ordinarie och två ersättare, två revisorer och två valberedare.

Föreningen är medlem i Sveriges Hembygdsförbund och arbetar därmed i enlighet med Hembygdsrörelsens syften.

Föreningen har kontakt med Haninges övriga Hembygdsföreningar, Vi är representerade i Haninge Kommuns Skärgårdsgrupp och i projekt Destination Utö, där vi representerar Kultur och Utös Gruvhistoria.

Publika arrangemang

Den årliga Kulturvandringen skedde i Gruvsamhället den 18 maj.

Vi firade Nationaldagen vid Hembygdsgården den 6 juni med medhavd lunch.

Flakloppis och öppet hus i Hembygdsgården hölls den 15 juli.

Kräftskiva den 19 augusti och Sopplunch den 14 oktober och Glöggprovning 25 november.

Gruvmuseet var öppet tre timmar om dagen 26/7-27/8 + tre helger i december.

Hembygdsgården var sommaröppen 16/7-30/7 tre timmar/dag. Där visades en fotoutställning, bildspel  och tidningsurklipp från tidiga 1900-talet.

Boulebanan vid Hembygdsgården har uttnyttjas flitigt under den snöfria delen av året. Den har blivit en klar succé. Boulebanan är öppen för alla kostnadsfritt men swisha gärna en slant till hembygdsföreningen. Instruktioner och spelregler finns på plats.

Arkivarbeten, digitalisering av inlämnade foton, filmer och dokument pågår. Ett 40-tal öppna måndagsmöten i Hembygdsgården hölls för detta.

Gruvkulturdagarna genomfördes 2-5/7 med många aktiviteter. Se programmet här:

Utö Gruvkulturdagar 2023

Kulturdagarna genomförs varje sommar

Nedan finns bilder samt länkar till filmer från tidigare år.

Att täta en båt av Hasse Z Pelle Forsmark

En sån vacker dag av Viola Hélène Parment

Svante Qvennerstedt Trio spelar i Societetshuset

KULTURVANDRING 2022

Kulturvandringen genomfördes i hyfsat väder den  26/5. 17 medlemmar besökte våtmarken vid Edesnäs. Där fick vi mycket  intressant infomation om Östersjöns tillstånd och hur våtmarker kan förbättra det. Guidade gjorde Robert Cederlund.

Efter våtmarksbesöket intogs gemensam fika vid Hembygdsgården,

Invigning av Hembygdsgårdens boulbana förättades därefter av Tomas Näsström och Pelle Ljungberg. Ytterligare personer hade då samlats för att delta i evenemanget. Det skålades i cider varefter spelet tog vid.

Kulturvandring och Invigning, bilder

FLAKLOPPIS 16 juli

Ett tjugotal säljare ställde i år upp sina fordon och bord vid Hembygdsgården för årets flakloppis. En ansenlig mängd sugna loppisfyndare rusade in när repet togs bort kl 11:00.

Flakloppis 2022 Bilder

Gruvmuseet har stängt för säsongen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

FILMER

Intresset för Utös historia och Utö Hembygdsförening har ingalunda avmattats och föreningen har tagit fram några filmer, som visar och berättar om gruvmuseets innehåll och platsen kring järnmalmsgruvorna.

Filmerna finns här:

Utö Gruv-& Hembygdsmuseum film 1

Utö Gruv-& Hembygdsmuseum film 2

Utö Gruv-& Hembygdsmuseum, Nyköpingsgruvan

Utö Gruv-& Hembygdsmuseum, Lurgatan

Hoppas att ni blir nyfikna på att besöka vårt gruvmuseum. Filmerna är gjorda av Anna Blomlöf, Curre Forsmark och Eva Schröder som visar och berättar.

Utö ligger i Stockholms södra skärgård och har anor långt tillbaka i tiden. Det är en intressant ö för geologer (bl.a.fyndplats för litium) och andra naturälskare. Den norra delen av ön är naturreservat och där ligger Gruvbyn, samlingsplatsen för semesterfirare, båtfolk, konferensgäster och hembygdsälskare. På den södra delen av ön ligger Utös hembygdsgård, kyrka och skola samt Utö skjutfält, där skyltar visar var de gamla torpen en gång låg. Ön trafikeras året runt av reguljär båtrafik från Årsta brygga i Årsta havsbad.

Utö hembygdsförening har ca 230 medlemmar och äger Hembygdsgården, ett 1700-talstorp, som flyttades från de marker som blev skjutfält under 1940-talet. Hembygdsföreningen ansvarar för Utö Gruv- och Hembygdsmuseum, som ligger vid Utö Värdshus, Gruvbryggan.

GRUNDÄMNET LITIUM
fyllde 200 år 2018 och detta firade Svenska Mineralogiska Sällskapet (SMS) bl.a. med en jubileumsexkursion till Utö och Utö Gruvmuseum i juni 2018. Utö har en spännande historia av gruvbrytning och är fyndplats för mineralet petalit, där man år 1818 upptäckte grundämnet litium.