Boken "Från Färjan till Dragsbron del 2, Torpön 1950 - 2020"

Image

Om du missade  att köpa boken vid lanseringen den 23 september förra året, så behöver du inte misströsta. Det går nu att köpa boken på Biblioteket i Österbymo, Asby Lanthandel, Macken i Ramfall, Äppelmynta i Hestra och Ugglan bokhandel i Tranås.

(Under turistsäsongen kommer den också att kunna köpas på Naturum vid Färjeläget och i Stebbarps Glasskafé)

För dig som bor längre bort finns också möjligheten att beställa direkt av föreningens kassör, Carl-Erik Andersson, telefon/SMS 070-6480380 eller e-mail: [email protected]. Den kostar då 250 kr + frakt 85 kr = 335 kr. Medlemmar i föreningen får rabatt på 50 kronor.

(Återförsäljarna sätter priset själva, så det kan variera lite, men vanligen 250 kr).

Boken har styva pärmar och innehåller 152 sidor med massor av färgbilder. Den inledande delen innehåller historien om de föreningar och företag som funnits på Torpön de senaste 70 åren och den avslutande delen handlar om de fastigheter som fanns på ön och näraliggande småöar i början av 2020-talet.

I början av 1990-talet utgavs ett häfte i A5-format "Från Färjan till Dragsbron. Torp och gårdshistoria från Torpön". Den nya boken är i viss mån en fortsättning på det häftet. Häftet går tyvärr inte att köpa längre, men texten finns att läsa här på vår hemsida (se menyn).

En hjärtstartare finns på utsidan av garaget i Lövhaga. (Se menyn)

En ny del av Östgötaleden över Torpön är nu klar. Den går längs Torpöns östra sida från trevägskorsningen 250 m söder om Markagölen och till Knuts Skeppstad

Den nya slingan blir ett alternativ till den hittillsvarande vandringsleden mellan Brevik och Knuts Skeppstad. Men till skillnad mot denna så går den nya leden mest på stigar och traktorvägar. Det är ändå en ganska lätt vandring, där man också kan göra en avstickare till platsen där torpet Borgen en gång låg. Där kan man passa på att sola och ta sig ett svalkande dopp i Sommen. Bäst på förmiddagarna!

Naturum Sommen vid Färjeläget hjälper dig gärna med förslag på rundvandringar och kartor om du vill vandra på ön. (Sommartid)

Aktiviteter 2024

1. Den traditionella Äggalunken på Annandag Påsk , den 1 april  kl 10.00. Samling vid Stebbarp. Sedan vandrar vi   till  Mellstorp

2. Årsmöte Lördagen 27 april kl 15.00 i Stebbarps växthus (Obs! Tidigare har felaktigt angetts söndag 28 april)

3. Lördag den 8 juni kl 18.00: Vi träffas och umgås på Bodaberget. Ta med eget fika. Parkering vid ladugården vid Förnäs Norrgård.

4. Måndag den 8 juli och Måndag den 22 juli: Musikquiz i Stebbarps Glasscafé. Fika från kl 18. Förbeställ gärna! Quizstart kl 19.

5. Lördag den 27 juli kl 18.00: På logen i Lövåsa Norrgård, Samtal mellan författaren Petter Karlsson och Lasse Johansson. Ta med egen förtäring.

Torpöns Hembygdsförening

Skapad av: Vidar Ferm (2020-01-15 17:21:48) Kontakta föreningen