Så var 2023 års årsmöte för Tjärnö Hembygdsförening avklarat. Femtio medlemmar hade slutit upp denna söndagseftermiddag, den 16 april, förväntansfulla och förhoppningsvis kaffetörstiga. Mötet började med att föreningens ordförande Christer Christensson hälsade alla välkomna. Därefter hölls en tyst minut för under året bortgångna medlemmar.

Lars Tysklind valdes traditionsenligt som ordförande för mötet. Efter årsmötesförhandlingarna var det fritt fram till fikabordet, där det fanns många sorters hembakt att välja mellan.

Så kom äntligen den programpunkt som alla sett fram emot. Elisabeth Lilliebielke, uppväxt på Daftö, visade nu digitaliserade smalfilmer, som hon tagit under de år hon växte upp i föräldrahemmet. Man trodde nästan att man blev förflyttad till ett tidigare århundrade. Man fick se hur hästar spändes för alla jordbruksredskap och hur allt hö och all säd togs om hand manuellt av gårdens folk, stora som små. Någon traktor fanns inte. Vi fick se hur potatisen sattes med en stövellängd emellan och hur sedan plogen välte jord över fåran. Filmerna väckte många minnen.

Elisabeth berättade också om hur och varför familjen slog sig ned på Daftö. Föredraget var lättlyssnat och intressant.

Så såldes det broschyrer och togs lotter. Inger Andreasson vann första pris, en tavla.

Förre sekreteraren i Hembygdsföreningen Lennart Andersson avtackades med en bukett.

Tjärnö Hembygdsförening

Skapad av: Christer Christensson (2023-04-24 16:04:32) Kontakta föreningen