Tjärnö Hembygdsförening en av mottagarna av det Alternativa Bohuspriset 2020

Prisutdelningsceremonin, som leddes av Ingrid Kennborn, ordförande i Bohusläns Hembygdsförbund, tog plats i Sockenmagasinet i Tanum torsdagen 17 december. Förutom vår förening deltog även hembygdsföreningarna i Grebbestad och Tanum.  I priset ingår förutom ett ekonomiskt bidrag på drygt 10000 kr även ett diplom och böcker om Thordéns verksamhet som ledare för Uddevallavarvet.

Alternativa Bohuspriset 2020 utdelas av Thordénstiftelsen. Priset å 500 000 kr delas mellan sammanlagt 36 lokala föreningar från organisationerna Bohusläns Skärgårdsråd, Bohusläns Hembygdsförbund och Röda Korset.

Bakgrund till det Alternativa Bohuspriset är att Thordénstiftelsen har beslutat att år 2020 ej utdela det sedan 2014 instiftade BOHUSPRISET till enskild person eller organisation. Istället vill stiftelsen uppmärksamma en del av alla de ideella lokala föreningar som på bred front gör sociala insatser inom landskapet Bohuslän.

Thordénstiftelsen tillkom 1958 genom ett förordnande av skeppsredare Gustaf B Thordén. Sina fondmedel fick stiftelsen 1963 då staten köpte Thordénstiftelsens aktier i Uddevallavarvet för det nominella värdet 8 miljoner kronor, som blev stiftelsens grundkapital. Stiftelsen delar ut bidrag till ”det allmännas fromma” i Bohuslän. Regeringen utser ordförande i styrelsen och ersättare för denne. Länsstyrelsen utser övriga ledamöter och ersättare.

Tjärnö Hembygdsförening

Skapad av: Christer Christensson (2020-12-18 14:28:38) Kontakta föreningen