När sommaren börjar lida mot sitt slut, då är det tid för vår Tivedsdag. Denna gång försökte vädergudarna spela oss ett spratt…..  Men med vårt hopp om “Dammtorpavä´r” så blev det endast några mindre regnmoln som drog förbi. Nära 700 besökare kom för att glädjas åt de traditionella aktiviteterna.

Image

Genuint hantverk är alltid uppskattat, så även vår egen goda ostkaka samt kaffebrödet och de goda smörgåsarna  - allt givetvis hembakat!
Våra Tivedspôjkar underhöll under förmiddagen med trevlig musik och avlöstes vid middagstid av ett uppskattat och trivsamt sång- och musikprogram av Trio me´ Bumba. I solskenet framför scenen hade publiken slagit sig ned och bandets musik och trevliga berättelser blev en härlig nostalgistund för alla våra besökare.

Ja så fortsatte verksamheterna hos alla våra hantverkare under dagen. Trots ett par regnstänk, bjöd  Norra Vätterns folkdansgille på en uppskattad folkdansuppvisning.

I hembygdsgårdens gamla skolsal premiärsåldes 2020 års almanacka. Där fanns även en utställning med gamla skolbilder från lärarinnan Maj Erlandssons samlingar. En konstutställning och “tre tanter” samt en borstbindare huserade också i skolsalen. I Vävstugan dunkades det i vävstolarna och i Visthusboden fick barnen pröva på fiskelyckan. Tändkulemotorn och spånhyvlingen lockade också stor publik. Årets skörd av kolsäckar slutsåldes också denna dag.

Dagen avslutades traditionellt med dragning i såväl tombolalotteriet som Båtlotteriet. Första pris i Båtlotteriet var givetvis den av Rolf Jakobsson byggda ekan i lärkträ. I år vanns  båten av en dam i Aspabruk – så förmodligen får den väl smaka på Vätterns vågor framöver….

Nedan följer lite blandade bilder från dagen.

ImageImage

Image