Vi är mycket stolta att berätta att vår föreningen blivit utsett av Sveriges hembygdsförbund till "Bäst i landet"

Nu står det klart att Ströms hembygdsförening vinner utmärkelsen Årets hembygdsförening. Prisutdelningen sker vid Sveriges hembygdsförbunds riksstämma i Halmstad.

- Med sitt inspirerande arbete är Ströms hembygdsförening verkligen en värdig vinnare, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges hembygdsförbund.

Så här lyder juryns motivering: Ströms hembygdsförenings kulturarsarbete är brett och inspirerande. Tillsammans med museet Jamtli och Strömsunds kommun erbjuder föreningen en Öppen förskola för bygdens småbarnsfamiljer.

Den samiska kulturen och samers förutsättningar har synliggjorts med bland annat bildningar för barn och vuxna. Med sina insatser för lokalsamhället är föreningen en värdig vinnare av utmärkelsen Årets hembygdsförening.

Det är ett omfattande arbete som landets drygt 2000 hembygdsföreningarna lägger ner varje år. Det här vill vi uppmärksamma, bland annat med en utmärkelse, säger Jan Nordwall.
Förutom äran och den positiva uppmärksamheten får föreningen 10 000 kr.

Prisceremonin går av stapeln i Halmstad 13 maj. Prisutdelare är Anna-Karin Andersson, ordförande för Sveriges hembygdsförbund.

Utmärkelsen delades ut första gången 2016 och gick då till tre föreningar som fick ta emot priset ur prinsessan Sofias hand.

För mer information, kontakta
Håkan Espmark, ordförande i Ströms hembygdsförening, 070-6541788, [email protected]
Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges hembygdsförbund, 070-794 91 24, [email protected]
www.hembygd.se/press