Bakgrund
Projekt sameviste i Strömsund är ett Leader-projekt som finansierats med medel från Europeiska Jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.
Strömsunds kommun ligger i ett samiskt område.  Här har samerna levt och verkat sedan lång tid tillbaka. Här finns kulturlämningar och kulturmiljöer sedan istiden. Den samiska kulturen har av tradition tidigare varit mycket sparsamt företrädd i samhället i allmänhet och även så vid hembygdsgården i Strömsund. Straejnien tjielte (Strömsunds kommun) är också en samisk förvaltningskommun.

Med projektet ”Mötesplats Strömsund - Hembygdsgården 2020” påbörjades arbetet med att synliggöra och sprida kunskap om den samiska kulturen, samernas förutsättningar i området samt dokumentera seder och bruk från förr. I projektet ingick också att uppföra en torvkåta.
Projekt Sameviste i Strömsund är en vidareutveckling av en av aktiviteterna i Leader-projektet Mötesplats Strömsund - Hembygdsgården 2020 som Ströms hembygdsförening genomförde under perioden 2016-19 och har genomförts i nära samverkan med medlemmar i Åanghkeren saemiensiebrie (tidigare Frostviken Hotagen sameförening), boende i Strömsundsområdet, samt studieförbundet Vuxenskolan. Därutöver har personal från Strömsunds kommun på olika sätt medverkat och bidragit till spridning av information om projektet.

Syfte
Syftet med projektet var att skapa en kunskapsbank i samhället, ett sameviste där samhällets olika aktörer kan hämta/bibringas kunskap om den samiska kulturen. Projektet skulle också leda till ökad kunskap om och förståelse för den samiska kulturen, under projekttiden men framför allt efter.  Vi ville också generellt stärka och skapa förståelse för minoriteter i vårt samhälle. Med ett utvecklat viste ville vi också stärka den samiska identiteten i området.

Resultat
Med nu aktuellt projekt har platsen där torvkåtan är uppförd utvecklas till ett samiskt viste. En njalla och en inhägnad i anslutning till Samiska vistet har uppförts. Det samiska vistet kan nu nyttjas som en kunskapsbank vid olika former av undervisning och information till besökare i allmänhet. Vistet är också en naturlig plats för aktiviteter kopplade till den samiska kulturen. Resultat från tidigare genomförd språk- och kåtabyggnadskurs har dokumenterats i en broschyr där kursens resultat finns i en sammanfattad version. Det samiska språkets betydelse har tydliggjorts.
Vistet har under projekttiden, och kommer framledes att levandegöra den samiska kulturen genom aktiviteter samt utnyttjas för undervisning av såväl barn som vuxna. Vistet och dess verksamhet kommer att sprida kunskap om den samiska kulturen, dess språk, historia och traditioner samt samernas förutsättningar och levnadsvillkor.  Dessutom kommer förståelsen förståelse för olika kulturers särarter att öka. Den samiska kulturens nära koppling till naturen och dess förutsättningar och kunskapen om ett långsiktigt hållbart samhälle lyfts fram.

Hållbar utveckling, miljötänk, hushållning med resurser är en bärande idé i den samiska kulturen. Hushållning med naturens resurser är en nödvändighet i ett varaktigt samhälle, vi måste vara en ansvarsfull del av naturen. Vi har med projektet förmedlat både värderingar och kunskaper som ligger i linje med vad som krävs i samhället för att åstadkomma en hållbar utveckling. Mycket av den kunskapen finns inom den samiska kulturen men också i övrigt inom vårt kulturarv. Material som använts i projektet har köpts in eller ordnats inom Strömsunds kommun för att minska resor och miljöpåverkan, till exempel näver till njalla, men ny torv till kåtan mm. Vi har med projektet byggt upp ett sameviste där traditionella naturnära aktiviteter bedrivs.

Arbetet med att utveckla samevistet har särskilt riktat sig till barn och ungdomar för att därigenom skapa intresse och engagemang för den samiska kulturen. Vistet besöks regelbundet av ungdomar i skola och gymnasieskola samt är öppen för barn med anpassade aktiviteter, till exempel öppna förskolan.
Information om den samiska kulturen har varit en central del i projektet. Som en del i arbetet har i samarbete med Hjalmar Strömerskolan genomförts projekt med QR-koder fästa på byggnader och föremål för att därigenom enkelt via telefon/Ipad kunna få kunskap om hembygdsgården och samiska vistet. Aktiviteter i vistet i form av Workshops mm har varit ett viktigt sätt att sprida information och kunskap om den samiska kulturen. Aktiviteterna har varit öppna för allmänheten.

Inom ramen för projektet har det genomförts ett studiebesök vid Saemien sijte, Snåsa i Norge. Besöket syftade till att inhämta kunskap, skapa och bibehålla engagemang samt bygga broar till andra för framtida nyttjande.

Sammanfattning
Ströms hembygdsgård har med utvecklingen av det samiska vistet fått ytterligare en attraktion, en naturlig plats för aktiviteter kopplade till den samiska kulturen. Här finns möjlighet att inhämta kunskap om den samiska kulturen, språk, historia och traditioner, samernas förutsättningar och levnadsvillkor vilket bidrar till ökad förståelse för olika kulturers särarter. Här får besökare också kunskap om vikten av att leva i samklang med naturen och att verka för ett långsiktigt hållbart samhälle.
Ytterligare information om projektet kan lämnas av Aanna Johansson Larsson som varit projektledare.

eller
Håkan Espmark som varit representant för projektägaren tillika ordförande i Ströms hembygdsförening.

Ströms Hembygdsförening

Skapad av: Anna T Gillgren (2022-12-27 08:57:07) Kontakta föreningen