S:t Nicolai Gilles Måndagsgrupp har gjort ett flertal utfärder senaste tiden. I måndags, den 10 augusti, var det dags igen. Det blev 11 förväntansfulla gentlemän som for via Götene till Lilla Bjurum i Vättlösa. Kyrkoruinen från 1200-talet var första målet. Här berättade Raymond Andersson om att kyrkan från början varit katolsk, som alla kyrkor i Sverige var vid den tiden. Det finns tydliga spår i väggen efter den ambo där prästen höll sina predikningar. Han var då osynlig för kyrkobesökarna, men hördes bra. En liknande ambo finns i Husaby kyrka. Efter att kyrkan stått öde en tid revs den under första halvan av 1700-talet.

Lilla Bjurum kyrkoruin

Färden gick vidare några kilometer till Ubsola-kullen i Ledsjö. Där finns tydliga spår i naturen efter något som har utförts av människohand. Här utövades Asa-tron för Oden, Tor och Frej med midvinterblot och blodsoffer. Vissa vill förlägga just denna plats som den centrala religiösa platsen i Sverige vid tiden för vår tideräknings början. Då sällskapet lämnade kullen fick de sällskap av ett tiotal nyfikna kvigor.

Ubsola-kullen

Så blev det rast och en trevlig lunch vid Flämslätt, vilken avslutades med ett besök i dess vackra kyrka. Nere vid sjön var stranden fylld av badgäster. Ett kort stopp vid silverfallet i Lerdala, där det endast fanns en minimal vattenstråle mot vad fallet kan visa upp under vårfloden.   Vid Varnhem intogs en fika i trädgården innan ett besök vid den gamla kyrkoruinen på backen ovanför klosterkyrkan besöktes. Kristna gravar från 800-talet runt ruinen gör att Sveriges historia får skrivas om. Utgrävningen daterar kyrkan från 1000-talet och före den kan en stavkyrka ha funnits på platsen. Här har också arbetet med att bygga in kyrkogrunden i ett utställningshus för framtiden påbörjats.

S:t Nicolai Gille

Skapad av: S:t Nicolai Gille (2015-08-17 19:57:13) Kontakta föreningen
Ändrad av: S:t Nicolai Gille (2015-08-17 19:58:05) Kontakta föreningen

 Wennerbergsväge 16, i Källaren. (Måndagar 07,00-10,00)