HALLOWEEN – EN KUSLIG KVÄLL PÅ TORGESTAGÅRDEN
I år var det mörkt och minusgrader när vi samlades till godisjakt på Halloween eller Allhelgonaafton som det heter på svenska. Det här var femte gången som Sparrsätra-Breds Hembygdsförening ordnade jakten. Femton barn och unga fick var sin påse att samla godis i. De som inte hade egen ficklampa fick låna så alla hade var sin. Sedan bar det ut i det stora mörkret! Banan var lagd i terräng där inte ett enda ljus från omgivningen syns, och ingen snö hade fallit, så det var helt mörkt! Och här skulle man hitta godis!
I små grupper med flera minuters mellanrum lämnade alla Hembygdsgården. Signalgula band och någon enstaka reflex som hängde i träd och buskar ledde fram till godisgömmorna, som markerades med gravljus. Det gick jättebra att hitta alla gömmorna, utom den tredje. Lurigt nog låg den snett uppför en backe istället för rakt fram, som det var lätt att tro. Det var några som fick gå tillbaka och leta extra länge. Precis som förra året skulle man kombinera ihop ett ord av bokstäverna som också låg i godisgömmorna. Årets ord var SPÖKE. Godiset räckte till efter extra påfyllning.
Väl inne brann brasan och alla fick korv med bröd, dryck med sugrör och kaka med orangea spindelben. Vuxna kunde välja kaffe. Ingången och salen var dekorerade med spindelnät, benrangel, och små otäcka djur. Slutligen hämtades överblivet godis in från banan och placerades i en skål. Skålen vaktades av en hand som då och då högg efter den som vågade förse sig med mera. Men alla vågade!
En hellyckad kväll!

Sparrsätra-Breds Hembygdsförening

Skapad av: Sparrsätra-Breds Hembygdsförening (2016-11-20 16:22:58) Kontakta föreningen
Ändrad av: Sparrsätra-Breds Hembygdsförening (2016-11-20 16:38:29) Kontakta föreningen