Föredrag 16 oktober 2022 av Fjärdhundralands vice ordf Mats Thorburn, Österunda
Fjärdhundraland är en succé och har blivit ett rejält utflyktsmål. Hur gjorde de? Vad kan vi lära av dem?
Mats inledde med en bilfärd på en smal grusväg mot ett rött hus i bakgrunden. Detta är deras signatur och den säljer! Vad är målet? Helt enkelt att kunna jobba och bo på landet. Turism leder till Utveckling!
Sånt som har slagit an:
Loppisrunda (mest besökt) Mat & Människor, 25 olika ställen (näst mest besökt) Tuva & Täppa, att visa upp sina trädgårdar Rebusrundan fyllde 10 år under 2022  Eva Gustavsson i Hamby deltar, hon tillverkar och säljer trädgårdsmöbler Artbestämning av gamla äppelsorter i TärnaDet började litet försiktigt, men redan 2009-2011 blev de ett EU Leaderprojekt  under namnet ”Turism i Fjärdhundrabygden”.  Det ledde till att de 2019 blev segrare av Sveriges Stora Turismpris med 100 000 kronor som pris.  En sammanfattning av verksamheten:
180 sysselsatta 570 000 besökare 120 milj kronor i omsättning 1300 gästnätter inkl. Haga Slott, Salnecke, m.fl.Skulle vi också kunna göra något liknande eller helt enkelt ansluta oss till Fjärdhundraland? Några råd:
Inga är konkurrenter Våga vara olika Bygg på drivkrafter Bygg upp egen kompetens = Inga konsulter! Applådera varandraMan har också börjat bygga upp en Story Spot. Exempelvis historien om Äs puss samt Selma Lagerlöf och Nils Holgersson från Sparrsätra.
Något att tänka på.......

Elisabeth Torsner

Sparrsätra-Breds Hembygdsförening