På valdagen den 11 september 2022 välkomnades vi till närbelägna Härnevi kyrka för en guidad visning av församlingsassistent Susanne Hellstrand. Hon gav oss en sprudlande, livfull rundvandring bland kyrkans alla bilder, målade av Albertus Pictor.

Härnevi är faktiskt  en av tre kyrkor i Sverige med Albertus Pictors bäst bevarade 1480-talsmålningar, de andra är närbelägna Härkeberga samt Sala sockenkyrka. Egentligen hette han Albrekt Målare och kom från Ymmenhusen, men då på 1470-80-talet var det högsta status att ha latinska namn.

Målningarna i korets tak har aldrig varit överkalkade och alltså framträder de i sina ursprungliga, starka färger. Eller nästan i sina ursprungliga färger, det som målades rött med blymönja (Pb3O4) för 540 år sedan har mörknat (oxiderat) till brunrött/svart. Därför har människorna  svarta fläckar i ansiktet, istället för en frisk rodnad.  Grönt, gult och blått har behållit färgerna. Men allt har smutsats ned.

På slutet av 1600-talet skulle kyrkorna vara rena från dekorationer och alltså kalkades alla väggmålningar över. Men taken var svårare eller dyrare att nå så därför finns de kvar. Härnevis väggmålningar av Albertus Pictor tvättades fram under lager av kalk vid en renovering år 1956, men de ser ut som bleklagda andeviskningar jämfört med taket. En av de bleklagda bilderna visar St Erasmus, som kokades i olja samtidigt som han fick sina tarmar utdragna och uppvindade. Den fick mig att må dåligt.

Takmålningarna har blivit nedsotade av alla talgljus och facklor som använts som belysning under de flesta  åren sedan Albertus Pictor var verksam. Numera har man elektrisk belysning. Härnevi kyrka var därför stängd för renovering i två år 2019-21. Nu framträder de rengjorda takmålningarna i sina starka färger. Man har också lagt in nytt golv och nya kyrkbänkar i samma stil som de tidigare. En kaffehörna i västra delen av kyrkan var nog inte tänkt från början och såg inbjudande ut. Men vi gick ut i solskenet och bänkade oss alldeles intill gamla prästgården, numera församlingshem, med vårt medhavda kaffe.
Elisabeth Torsner

Nedan bilder flykten till Egypten, Maria i blått med Jesusbarnet i famnen, mot mitten dödar Simson lejonet. Albertus Pictor tyckte nog att kantorn spelade uselt och avbildade honom som en gris. Foto: Lars Torsner.

Sparrsätra-Breds Hembygdsförening

Skapad av: tarja bergqvist (2022-12-14 18:25:46) Kontakta föreningen