Ett trettiotal medlemmar kom till höstvandringen i lördags och njöt av det vackra vädret och Lars Larsssons berättande

Lars berättade inledningsvis om gårdens historia, sen vandrade vi förbi källan och lämningar efter kulthus från bronsåldern. Beskådade två lika gamla bautastenar. Därefter var det fikapaus och sen vandrade vi förbi Blå Rör (ett gravmonument från bronsåldern) vidare till tomteverkstaden och sen ner till vattnet för att skåda ut mot Svartö, ön vars tallskog spillningen från de på 40-talet inplanterade skarvarna lyckades utplåna några 10-tal år senare. Sist men inte minst så besågs den mäktiga 800-åriga Stufvenäseken! En värdig avslutning på en mycket angenäm hembygdsvandring i en av Södermöres många historiska platser.

Södermöre Hembygdsförening

Skapad av: Sigrid Oldenburg (2022-09-07 17:08:33) Kontakta föreningen