Enkelsidig press för prägling av mönster på lock till dosor. Exempel på verktyg i Sörmlands museums samlingar. En press, ett präglingsverktyg och halvfärdiga dosor. Kan dessa, eller liknande, ha blivit använda i din hembygd? Slöjdkonsulent Niklas Eriksson har en fråga och efterlysning.

Relief av metall (mässing) för prägling av näver till dosornas lock.Image

Många lantgårdar drygade ut sin ekonomi med tillverkning av bruksföremål, som ibland växte till små fabriker. Ett exempel är Kristvallabygden utanför Nybro i Kalmar län under ca 1850–1950. Där tillverkade ett 15-tal små företag tiotusentals dosor varje år. De köptes av återförsäljare, där den största var postorderföretaget Åhlén Holm.

Vi vet inte om en liknande verksamhet funnits i Sörmland, men i Sörmlands museums samlingar finns dessa verktyg, material samt halvfärdiga dosor från en liknande tillverkning. Om du känner till något om detta får du gärna ta kontakt med Länshemslöjdskonsulent Niklas Eriksson på Sörmlands museum.

Niklas Eriksson
Länshemslöjdskonsulent hård slöjd

Föremål från Sörmlands museum samlingar

Trämallar: Pappen pressades runt trämallen.
Valsverktyg: Specialtillverkat verktyg för valsning för att prägla mönster i remsor för dosornas sidor.
Präglingsverktyg: Relief av metall (mässing) för prägling av näver till dosornas lock.
Pressverktyg: Enkelsidig press för prägling av mönster på lock till dosor.
Halvfärdiga dosa: Stommar klädda med präglad näver.

Nedan också en monter i utställning Näver, det beresta materialet visas på Sörmlands museum till 21 januari.

Södermanlands Hembygdsförbund

Skapad av: Jennie Fornedal (2023-10-31 16:37:09) Kontakta föreningen