Med anledning av Arkivens dag den 13 november 2021

Låt ditt liv ta plats i historieskrivningen

Vardagslivets vedermödor kan upplevas som tråkiga och ointressanta här och nu, men vi behöver inte backa bandet speciellt långt för att uppleva vardagen som spännande. Hur var det nu igen på 1980-talet när telefonen hade snurrskiva och alltid satt fast i ett telefonjack i väggen? Vi minns frisyrgelén, de extrema axelvaddarna och neonfärgerna. Men hur gjorde man när man skulle mötas upp på torget men blev sen och inte kunde sms: a? Hur gjorde vi en inbjudan till midsommarfirandet i föreningen när grusiga kopior kostade flera kronor styck och internet fortfarande var en myt? Vardagen faller snabbt i glömska och det är bara spåren av det som sparats och arkiverats som kommer att leva vidare och finnas med i framtidens historieskrivning.

Sverige är rikt på offentliga och enskilda arkiv där vi hittar spännande spår av händelser och personer som levt och verkat i vår närhet, i tid eller rum. Vi tar ofta för givet att det ska finnas material som svarar på forskarnas frågor i arkiven, att det ska finnas inspiration för våra författare.
   De offentliga arkiven består av allmänna handlingar och både verksamhet och bevarande av handlingar styrs av lagar och regler. Men de enskilda arkiven skyddas (än så länge) inte av någon lagstiftning och det krävs att någon bestämmer sig för att faktiskt lämna sin förenings handlingar eller sin mormor brevsamling till ett arkiv för att de ska bevaras för framtiden. Det är alltså de som väljer att arkivera sin verksamhet, sin släkts historia eller sin personliga berättelse som kommer att finnas med i framtidens historieskrivning.

Vi har alla ett ansvar för att det i framtiden går att hitta röster från 2021 att lyfta fram i ljuset. Vi behöver bevara spår av digitala Zoom-möten, tips på hur mördarsniglar jagas på bästa sätt och Facebooktrådar om de skenande bensinpriserna. Hjälp oss att spara berättelserna om vår vardag idag genom att spara och arkivera berättelserna om just ditt liv!
   Passar din berättelse in i ”Ungas digitala minnen” hos Arkiv Sörmland? Är det något som bör finnas på Sörmlands museum eller närmaste kommunarkiv? Eller är det precis ett sådant material som intresserar just din hembygdsförening? Kontakta någon av oss så hjälps vi åt att se till att dina minnen hamnar rätt.
  Nästa gång du läser en efterlysning, svara och berätta om ditt perspektiv på den fråga som är aktuell. Din berättelse och dina dokument kan bli en del av vår historia om det arkiveras.

Lördagen den 13 november firas Arkivens dag, i år med tema ”Röster i arkiven” Många är vi som i våra arkiv letat efter sådant som kan lyftas fram och belysas just denna dag. Demokratijubileet var i fokus när temat valdes, men vi vet av erfarenhet att tolkningen av de årliga temana brukar vara lika varierande som inslagen vi ser runt om i hela landet denna dag. Arkivens dag belyser vidden av det material som finns sparat efter både de som levde och verkade före oss och alla oss som lever än idag Hitta Arkivensdag-firande nära dig på www.arkivensdag.nu

Sörmland november 2021

Annika Bergsland, Arkivchef, Arkiv Sörmland