Här är fyra evenemang på Arkivens dag den 9 november

Fler evenemang i Sörmland den dagen finns här: https://www.arkivensdag.nu/arrangemang/sodermanland/

Hembygdsföreningarnas evenemang och hemsidor finns här: https://www.hembygd.se/admin/sodermanland/edit/find-activity?siteId=sodermanland

Bergshammars Hembygdsförening

Kl 10:00- 14:00

Vi visar bildarkiv mm.  Hjälp med släktforskning.
Kaffe serveras.

Oxelösunds Hembygdsförening

Plats: Gamla Oxelösundsvägen 23, Oxelösund.
Kl 10:00-14:00

Välkommen till Arkivens dag på Lotsarkivet i Gamla Oxelösund

https://bilder.hembygd.se/oxelosund/uploads/images/2019/10/IMG_20180903_130039.jpg?w=1920&format=jpgHembygdsföreningens lotscirkel presenterade 1996 en utställning i text och bild om lotsning i Södermanlands södra skärgård. Nu återskapar och utvecklar Skärgårdsgruppen utställningen med ledning av det grundmaterial som finns kvar och med det källmaterial som nu finns i Lotsarkivet.

Har du gömda och glömda föremål, bilder, berättelser, ljudinspelningar eller filmer med anknytning till lotsning, skärgårds och sjöfart vill vi låna in dem till en utställning på Lotsarkivet. Kontakta [email protected]

Välkomna till Lotsarkivet på Mästerlotsen i Gamla. Kontaktperson: Karl-Erik Henrikson, [email protected]

Åkers hembygdsförening

Kl 12:00 – 15:00

Plats: Bruksallén vid Styckebruket, ovanpå masugnen och mitt emot Herrgården.

Gömt, glömt eller bara udda?

Att Styckebruket i Åker blev världsberömt för sina kanoner och idag är välkänt för gjutna valsar känner nog många till. Flera har säkert även hört talas om Åkersplogen och att Riddarholmskyrkans torn är gjutet i här.

Men mycket annat har genom åren producerats vid bruket men som inte är så känt, ja i många fall helt glömt eller ansågs kanske så udda så det blev en gång och inte mer. Eller var det så konstigt att det helst skulle glömmas? Ingen vet svaret, men det är dessa produkter som Åkers hembygdsförening vill lyfta fram i höstens utställning genom att visa upp ritningar, beställningar, kontrakt och ibland produkten.

Vi tittar på bland annat Kalorimaskinen som försåg badhus med varmvatten, broar, ostpressen, grindar och kyrkfönster. Men även på sådant som spishällar, skottkärror, plättlaggar, hantlar och en hel del annat.

Vägbeskrivning: Följ Bruksvägen genom hela samhället till du passerar Bergaån och är framme vid bruket. Håll höger och följ Bruksallén i 250 m. Masugnen med arkivet finner du på höger hand vid kanonerna. Tillgänglighetsinformation: Hiss och handikappanpassad toalett. Kontaktperson: Pehr Bengtsson, 070-589 53 04, [email protected]

Västra Vingåkers hembygdsförening

Kl 10:00 – 14:00

Plats:  Takåsen, Skolgatan 13 (källarplanet), ingång från Erik Dahlbergsvägen

Västra Vingåkers hembygdsarkiv!

Vi inbjuder till öppet hus – kom och besök vårt fina hembygdsarkiv med över 5000 fotografier från bygden, mängder av soldattorps- och gårdsinventeringar, tidningsurklipp med mera.

I samband med Arkivens dag visar vi också en utställning om järnvägen mellan Katrineholm och Högsjö från 1852 och framåt med fotografier på stationer och annat längs vägen.
Hjärtligt välkommen!
Kontaktperson: Lars Ohlsson, [email protected]