Hur ofta händer det inte att man åker förbi ett hus och undrar ”Vad som hänt där?” Eller när man kommer till en ny plats och undrar ”Vad kan jag se och uppleva här?”

Den sörmländska hembygdsrörelsen har tillsammans med Storyspot fått medel från Riksantikvarieämbetet för att påbörja arbetet med att spela in personliga, muntliga berättelser om spännande och vardagliga platser och göra dem tillgängliga digitalt.

Digitala berättelser på nätet                  Inbjudan som PDF

Lördagen den 5 oktober kl 10-15, Åkers Folkets hus, Torget 1, 64752 Åkers styckebruk

Detta är en introduktionsdag där vi lär känna Storyspot och lär mer om berättande och berättelser. Vad ska man tänka på? Hur gör vi? En del av tiden ägnas åt att lyfta några berättelser och utvärdera dem. Hur låter det jag vill berätta för andra? Vi lär oss tips och trix för bästa möjliga resultat.

Torsdagen den 24 oktober kl 17-19.30, Åkers Folkets hus

Denna gång tar vi tag i tekniken. Arbetet sker i skarpt läge, så det är viktigt att man med utgångspunkt för det man lärde sig förra gången har valt en eller ett par berättelser att arbeta med under kvällen.

En tredje träff planeras till november.

Då repeterar vi och utvärderar arbetet samt gör en plan för hur man kan arbeta vidare med framgång och hur man kan nå önskade målgrupper och målsättningar.

Anmälan: Några föreningar har anmält intresse att delta redan i förväg, dessa har förtur. Därefter fyller vi på med så många som får plats, upp till 15 personer, oavsett om man är en eller flera från sin förening som vill delta.
Samtliga anmälningar behöver vi ha senast den 23 september.

Utbildningen går att genomföra även om man missar ett tillfälle, men delarna hänger ihop och har bäst effekt i sin helhet.

Personuppgifter. Då detta är ett metodprojekt genomförs det i studiecirkelform. De personuppgifter, bland annat personnummer, som behövs hanteras av Studieförbundet Vuxenskolan enligt riktlinjerna för GDPR.

Deltagandet är kostnadsfritt. Anmälan görs till [email protected]  eller 073 140 33 75

ImageStoryspot: Berätta lokalt. Dela globalt.
Storyspot är en digital tjänst för att spela in, dela med sig av och lyssna på muntliga berättelser om platser. Sporthändelser, kultur, historia, arkitektur, framtidsvisioner och personliga upplevelser får alla plats i Storyspot och skapar tillsammans en mångfald av berättelser där lyssnaren själv väljer vad den tycker är intressant. Vi vill göra för muntligt berättande om platser det som Instagram har gjort för bilder och YouTube för video.

Det är helt kostnadsfritt att använda Storyspots tekniska plattform. Både att ladda ner appen för att lyssna eller spela in och att administrera ljudklippen via vår webb www.storyspot.se. Både appen och webbverktyget är mycket enkla och intuitiva att använda.

ImagePå bilden ser vi medlemmar från Malmköpingsortens hbf jobba med mobiltelefonen som redskap i april 2019

Projektet är ett pilotprojekt som skall undersöka sätt att lära ut och aktivera intresserade personer både i att utveckla sitt berättande, sin intervjuteknik och att använda den teknik som behövs i arbetet. Läs mer på hemsidan: Aktuella Projekt och arbetsområden – Digitalt berättande on-line: www.hembygd.se/admin/sodermanland/page/34247

I projektbeskrivningen står att vi vänder oss till ”yngre generationer” vilket ger oss anledning att fundera över hur vi berättar och beskriver. Hur inkluderar vi yngre människor, människor med mindre kunskap om historia, med mindre kunskap om platsen? Vem är det vi berättar för egentligen?

Målet är att hembygdsrörelsens besöksmål och kulturmiljöer skall höras på fler platser än tidigare, och därmed väcka nyfikenhet. Storyspot kan bli ett bra komplement till Bygdeband och hemsidan. Berättelserna kan även användas i flera sammanhang, tex genom att kopplas till föreningens egna utställningar, årsskrifter och så vidare.

Vi vill:

• Återstarta ett aktivt insamlande av berättelser och intervjuer
  • Öka kunskapen kring tekniken att spela in, att ladda upp, att redigera
  • Öka kunskapen om berättartekniker
  • Säkra kunskapsöverföring till flera föreningar

Södermanlands Hembygdsförbund

Skapad av: Jennie Fornedal (2019-09-13 09:22:06) Kontakta föreningen