Under året (2021) har föreningen som ett av sina mål att kunna återställa en del av den gamla vägen till och ifrån Hällarydsverken, i folkmun kallad "Stampalia".

Verksamheten vid Hällaryd startades av C. A. Adolphsson som 1870 köper området. På en karta från 1865 finns på platsen en damm och ett vattenhjul. Detta driver sannolikt en kvarn och en såg. Detta ingår i  köpet. Adolphsson installerar en järnsvarv i kvarnen och bygger en smedja. Verksamheten växer fort och 1890 startar tillverkningen av självreglerande turbiner. Vid leverans skulle dessa transporteras från Hällarydsverken till järnvägsstationen i Holsby. Transporten gick då med häst och vagn uppför backen "Stampalia", därför är denna del av vägen ett minne från verksamheten i byn och väl värd att bevara.

1860 flyttar garvaren Carl Johan Lindrot från Vetlanda till Skede. Han driver ett garveri med tillhörande barkstamp. Troligen får "Stampalia" sitt namn efter denna stamp. Som ägare står fabrikör Ekvall.

Carl Johan gifter sig med Helena Sophia Nilsdotter och får sönerna Johan Gustaf Hjalmar 1861, Carl Fredrik 1863 och dottern Frederika Sophia 1866. Garveriet finns kvar till 1902 då Carl Johan dör. Efter det finns inga anteckningar om garveriet i kyrkoböckerna.

Skede Sockens Hembygdsförening

Skapad av: Per-Åke Engström (2021-02-21 18:29:14) Kontakta föreningen